22_03_29_erdmost_nincskep

Szorongás nélkül a félévi bizonyítványosztás előtt

22_03_29_erdmost_nincskep

Szorongás nélkül a félévi bizonyítványosztás előtt

Hamarosan minden tanuló kézhez kapja a félévi bizonyítványát. Mit tehetünk szülőként akkor, ha egy tantárgyból rosszabb jegyet kapott gyermekünk, hogy ne vegye el a kedvét a tanulástól? Hogyan tudjuk ilyen esetben motiválni őt a javításra? Kell-e jutalmaznunk vagy büntetnünk az elért teljesítménytől függően? És mekkora nyomás nehezedik ma a tanulók vállára a teljesítménykényszer miatt? Ennek jártunk utána a szakember segítségével.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Ahogy azt dr. Árvainé Koczok Márta tanácsadó szakpszichológus elmondta: „Hiába csak félév van, és nem év vége, de ez egy stresszforrás lehet mind a tanulók, mind a szülők, mind a pedagógusok számára. A félévi jegyek szolgáljanak jelzésként: mi az, amin esetleg lehet javítania, és mi az, ami viszont jól megy a gyerekünknek. Kezeljük úgy, hogy ez nem egy végleges jegy, ezen lehet változtatni, és segítsünk ebben a gyerekeinknek” – tanácsolja a pszichológus. 

„Sok gyerkőcnek van tanulási, képességi problémája, és a pedagógusok között is vannak, akik az egyes tanulók képességeit és fejlődését nézik, de vannak, akik összességében tekintik, és egymáshoz hasonlítják őket. A szülőnek az a feladata, hogy lássa, hogy a gyereke miben jó. A legfontosabb, hogy sikerélménye legyen a gyerkőcöknek, mert, ha nehézségeik vannak, akkor nagyon sok sikertelenség és kudarc éri őket, ez visszavetheti őket, és még nehezebb helyzetbe kerülhetnek,” hangsúlyozta a pszichológus.

„Minél kisebb egy gyerek, annál könnyebb hatni a lelkivilágára, és motiválni őt, kamaszkorban ez már sokkal nehezebb. Akkor tudjuk motiválni, ha van sikere, ha értékeljük a kisebb, pozitív eredményeket is,” tette hozzá dr. Árvainé Koczok Márta, aki fontosnak tartja azt is, hogy engedjük gyermekeinket feltöltődni az iskola mellett, aminek a (szabadon végzett) testmozgás lenne a legjobb módja, nem pedig a tévénézés, vagy számítógépes játék.

A jutalmazással kapcsolatban a pszichológus elmondta, hogy ha ez otthon a szokás, ezzel szoktuk motiválni, akkor tegyük szabadon. A büntetést viszont ellenzi, és legfeljebb a jutalommegvonást tartja ilyen esetben megengedettnek, a szeretetmegvonást viszont egyáltalán nem. 

Egyre több  depressziós tünettel rendelkező gyerek fordul meg ugyanis nála is, akik amiatt szenvednek, hogy a szüleik nem azt látják bennük, amit elképzeltek, vagy elvártak volna, és emiatt szeretetmegvonással büntetik. Pedig, ahogy a szakember felhívja a figyelmet: „nem az a cél, hogy mindenkiből professzort faragjunk, hanem hogy mindenki megtalálja azt, amiben ügyes, és amiben jól érzi magát, hogy sikerei lehessenek”, és kiegyensúlyozott, boldog ember legyen felnőttként.


 

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email