22_03_29_erdmost_nincskep

Megoldódni látszik a parkolás problémája Érden

22_03_29_erdmost_nincskep

Megoldódni látszik a parkolás problémája Érden

Érden szinte mindenki a város legégetőbb problémái közé sorolja a parkolást. Az új évben az eddiginél is több bosszúságot okoz a kérdés, hiszen a Stop Shop üzemeltetői megelégelték, hogy reggel 7-kor már tele van a parkolóház. Az ingázók már 6-kor elfoglalták a helyeket.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Van hely, de még sincs

A helyzet nem most romlott el: a városközpont az elmúlt 15 évben olyan ütemben fejlődött, annyi új autó állt forgalomba, hogy szinte képtelenség volt ezt parkolóhellyel követni. Az elmúlt másfél évtizedben épült fel az Érden addig ismeretlen méretű kereskedelmi funkciót nyújtó Stop Shop, számos Budai úti társas- és irodaház. Megannyi kereskedelmi, vendéglátóipari és szolgáltató üzlet költözött a főút mellé, és nem mehetünk el a közlekedésben történt fejlesztések mellett sem: Érd alsó és Érd felső állomások átépítése, valamint az intermodális csomópont létrehozása a P+R parkolókkal további forgalmat vonzott a területre. Mindezek a fejlesztések azonban egy szűk területen valósultak meg, szinte kizárva, hogy a parkolási igények ténylegesen kielégíthetők legyenek.

Speciális helyzetet teremt Érden az is, hogy a városközpontban jórészt a lakófunkció dominál. A csaknem 2200 lakás 40 százaléka található családi házban és 60 százalékuk társasházban, tehát az itteniek többsége többlakásos házakban lakik. A lakótelepen összesen 732 lakásban majd’ kétezren élnek, de csupán 55 db garázst alakítottak ki (emellett kb. 320-350 felszíni parkoló hely található). Nem nehéz kiszámolni, hogy ez nem elég, hiszen agglomerációs településként alig van olyan háztartás, amely ne rendelkezne legalább egy gépkocsival. Az elmúlt évtizedben a lakótelep előtt – a Budai út menti, korábban beépítetlen lakótelepi zöldfelületen – felépült a Gránit Ház is, vele a jellegzetes kisvárosias zártsorú beépítés. A Gránit Házban 200 lakást és 7 üzletet alakítottak ki – igaz, a társasházban azóta több szolgáltató is működik: pl. fodrászat, kozmetika, nyelvstúdió stb. – melyek dolgozói a teremgarázsok mellett igénybe veszik a közterületi parkolókat is. Sőt, felépült a Korall 2 társasház is rendelőkkel és az érdi főpostával, aminek gyakorlatilag nincs parkolója. Vagyis van, de hely nincs benne, így sokan kaptak már büntetést a szabálytalan parkolás miatt az Angyalka utcában. Ők pedig joggal mondják: „Megállok, ha megmondják, hogy hol!” Jelenleg egyébként szinte az egész környék le van terhelve, lehetetlen megállni a lakótelepen, a Hivatalnok utcában, de a két vasút között, a Mária utca is csurig van, hogy a Vörösmarty Gimnázium környékét már ne is említsük.

Most akkor P+R vagy nem P+R?

Körülbelül 10 évvel ezelőtt készült egy átfogó parkolási vizsgálat, melynek keretében felmérték a központ közterületi és más nyilvános parkolók kapacitását és forgalmát. Már akkor megállapították, hogy a parkolási egyenleg a városközpontban és annak pufferzónájában 1300 hellyel kevesebb. Idén januárban pedig a Stop Shop üzemeltetői úgy döntöttek, elég abból, hogy a vásárlók az ingázók miatt nem tudnak parkolni, ráadásul visszaesett a forgalom is, ezért lezárják az első szintet este 10 és másnap reggel 9 óra között. Emellett kilátásba helyezték a többi szint lezárását is. Az intézkedés indulatokat váltott ki szinte mindenkiből. Az ingázók morognak, a vásárlók viszont örülnek. Az ÉrdMost Facebook-oldalán is egymásnak feszültek a különböző álláspontok, sokan sérelmezték, hogy egy P+R parkolót miért nem használhatnak arra, amire épült? Mások pedig üdvözölték, hogy végre meg tudnak állni a kisbabájukkal vásárolni, ügyet intézni, és ne a „világ végéről” kell visszagyalogolniuk, vagy akár 20-30 percet körözniük, míg végre felszabadul egy parkolóhely.

Megpróbáltunk utánajárni az ügynek. A Stop Shop üzemeltetői – a maguk nézőpontjából – joggal állítják, hogy az ingatlan magántulajdon, ezért azt tesznek, amit akarnak. Létezik azonban egy szerződés, amelyben korábban rögzítették, hogy az áruház megfelelő számú P+R parkolót biztosít a városnak, de az nincs meghatározva, pontosan mennyit. Mindez egészen addig nem is jelentett problémát, amíg meg nem történt a vasúti fejlesztés, és nem lehetett Kelenföldre nem egész 10 perc alatt eljutni. A második és a harmadik szint évekig le is volt zárva. A kocka fordult, és azzal, hogy versenyképessé vált a vasút, ugrásszerűen megnőtt az ingázók száma.

A Stop Shop egyébként már 2018 nyarán jelezte, hogy le akarja zárni mindhárom szintjét, sőt a belső parkolóját is sorompóval választaná el – úgy, hogy másfél óra ingyenes parkolást biztosítana a vásárlónak –, az intézkedést azonban akkor elhalasztották, és idén januárban tűzték újra napirendre. Csőzik László polgármester jelezte, hogy elfogadhatatlannak tartja a lezárást, és kérte az üzemeltetőket, legyenek tekintettel arra, hogy pillanatnyilag tisztázatlan a parkolási helyzet Érd belvárosában. A polgármester az Érdi Újságnak azt mondta: hamarosan átadják azokat a P+R parkolókat, amelyek a Kelenföld–Százhalombatta közötti vasútvonal felújításának apropóján épültek Érd Nagyállomáson és Érdligeten.

„Szeretnénk az érdieket arra rászoktatni, hogy ne csak Érd alsót és Érd felsőt használják a le- és felszállásra, hanem vegyék igénybe a többi állomást is, hiszen összesen körülbelül kétszáz parkoló áll majd az ingázók rendelkezésére a Nagyállomáson, a Csalogány utcában és Érdligeten.” 

A városvezető egy másik elképzelést is felvázolt: a Modern Városok Program keretében, vagy más forrásból kigazdálkodva, a Stop Shop körforgalom és az Aldi körforgalom között átfogó fejlesztést valósítanak meg, amelynek során a Budai út két külső sávját lezárnák, azok helyén végig parkolóhelyeket alakítanának ki, és parkolót hoznának létre a Budai út északi oldalán található Ágota utcában is. Csőzik László azt mondta, ezzel további 250 autónak tudnának megállási lehetőséget biztosítani a városközpontban.

„Ennek a legvégéről egy hosszabb séta lesz elérni a vasútállomást, ez érdemi segítség lehet az ingázók számára. Ha sikeresek vagyunk, mindez akár a jövő évben megvalósulhat” – összegezte a polgármester.

A Stop Shoppal kapcsolatban megtudtuk, az önkormányzat feltett szándéka, hogy rávegye az üzemeltetőt, legyen még türelemmel és hirdessen moratóriumot, különben lehetetlen helyzetbe hozza az érdieket. Előremutató lehet, hogy a Stop Shop március 2-tól le akarta zárni a második emeletet, a tájékoztató táblákat ki is helyezte erről, azonban egy polgármesteri telefont követően meggondolták magukat, és úgy döntöttek, mégsem zárnak le újabb szintet.

A városvezetés kedden tárgyalt újra a Stop Shoppal, aminek eredménye, hogy hamarosan megegyezés születhet. Forgalomszámlálást követően a belső parkolót hamarosan sorompóval zárhatják le – úgy, hogy másfél óra ingyenes parkolást biztosítana a vásárlónak –, az első szinten maradna a zárás 22 óra és 9 óra között, míg a második és a harmadik szint P+R parkoló maradna a jövőben is 24 órás nyitva tartással!

Érdi Újság – Ba-Nyilas Hajnalka

(fotók: Draskovics Ádám)

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email