Hiába a Jézuska hozza, még így is megesik, hogy az ajándék hibás, sérült, nem működik. A szavatossági, jótállási előírások értelmében az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni; ha nem javítható, egy ugyanolyan termékre kicserélni; végső esetben pedig a vételárat visszafizetni. Ezért célszerű a jótállási jegyet és a blokkot vagy számlát is félretennünk, megőriznünk a megajándékozott számára – olvasható a kormányzati Fogyasztóvédelmi Portálon.
Még egyszerűbb a dolgunk, ha online kereskedőnél vásároltunk. A vevő a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldheti az interneten rendelt árucikket, akkor is, ha az hibátlan, csak éppen nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges. Egyre több webshop vállal önként hosszabb, akár 30 napos elállási időt is. A hagyományos boltokhoz képest eltérő rendelkezés alapvető célja persze az, hogy a terméket ugyanúgy kipróbálhassuk, ahogy egy áruházban tehetnénk. Az elállási jog nem korlátlan, például felbontott csomagolású DVD-re, CD-re, egyedileg készíttetett termékre nem vonatkozik.
Az üzleteket jogszabály nem kötelezi arra, hogy a kifogástalan állapotú, tökéletesen működő terméket visszavegyék. A kereskedők azonban vevőik elégedettsége érdekében, különösen az ünnepi időszak után készek levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítani.
Ha probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlók a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhatnak panaszukkal. Más uniós tagállamból beszerzett termék esetén az Innovációs és Technológiai Minisztériumon (ITM) belül működő Európai Fogyasztói Központtól lehet ingyenes szakmai segítséget kérni.
Az újévben megváltoznak a szavatossági és jótállási előírások, a drágább árucikkekre kétszer-háromszor hosszabb jótállást kell biztosítani, egyértelműbb határidőket kell alkalmazni a javításra és cserére. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezdeményezett módosítások tisztább helyzetet teremtenek a vállalkozások, és hatékonyabb védelmet garantálnak a fogyasztók számára.”