„A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak”
– olvashatjuk a Magyar Államvasutak friss közleményében.
Ezért a vasúttársaság az utazóközönség érdekében néhány olyan javaslatot fogalmazott meg, amelyek betartásával könnyebben át lehet vészelni az esetleges fennakadásokat.
Egyrészt arra kérik azokat, a kritikus hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett utasokat, akik számára a helyközi buszszolgáltatás párhuzamos megoldást kínál, hogy használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit. Ugyanis ezekkel a bérletekkel már a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul utazhatnak, ráadásul az érintett buszok 84 százalékán pedig klímaberendezés is működik.
Másrészt arra kérnek mindenkit – különösen azokat, akik a hőségre érzékenyek, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartoznak –, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, illetve az indulás előtt feltétlenül tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, a bevezetett korlátozásokról.
Ezt számos felületen megtehetik, a MÁV és a Volánbusz weboldalán, a MÁVappban és a MÁVINFORM közösségi oldalán, vagy a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál.
Talán már mondani sem kell, de a cég az elegendő mennyiségű folyadék, elsősorban ivóvíz meglétére is figyelmeztet, egyúttal hozzáteszik, hogy a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon továbbra is vizet osztanak a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt.
További hasznos javaslat a MÁV részéről, hogy amennyiben valaki teheti, akkor elsősorban a reggeli vagy esti órákban utazzon, valamint – szintén, csak ha megoldható -, válasszák az újabb gyártású IC-, EC- kocsikat, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsikat, és a klímás motorvonatokat, melyekben a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő.
És ha már klíma, a vállalat ezzel kapcsolatban is kifejti az álláspontját. Mint írják, folyamatosan figyelik, és ha szükséges, akkor javítják a járművek hűtési rendszerét.
Azonban, mivel a járműpark jelentős része még nem klímával, hanem egy úgynevezett légjavító berendezéssel van felszerelve, ami nem mindig birkózik meg a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel, így előfordulhat, hogy a kellemesnél picivel melegebb van az adott szerelvényben.
A közlemény ugyanakkor hangsúlyozza, hogy amennyiben odáig fajulnak a dolgok, hogy egy vonat akár már járni sem tud a melegtől, akkor igyekeznek minél gyorsabban reagálni, és például szerelvénycserével vagy pótlóbusz beállításával megoldani a helyzetet.