A közelmúltban immár harmincegyedik alkalommal szervezett Országos Ifjúsági Sajtófesztivált a DUE, és ennek keretében adták át a Tehetségkutató Diákmédia Pályázat díjait is. Az egyik elismerést pedig az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium 2022-ben alapított, Lapozzunk! című újsága kapta. A szerkesztőséget az év online diákmédiumának ítélték a hazai középiskolák mezőnyében.
Somfainé Szűcs Mária, a gimnázium tanára, illetve a lap egyik kezdeményezője és egyben patronáló tanára az ÉrdMostnak elmondta, óriási meglepetés, és legalább akkora elismerés is számukra, hogy őket tartották a legjobbnak. Elmondása szerint a zsűrinek elsősorban az tetszett, hogy a diákok által készített tartalmak több felületen is megjelennek.
Az Lapozzunk!-nak ugyanis a saját weboldala mellett van YouTube, TikTok, valamint Instagram oldala is. Ide kerülnek fel azok, az alapvetően az iskolai közösségéről, és közösségének szóló cikkek, posztok, videók, amik általában a heti 1000-1200 kattintást is elérhetik, árulta el Szunyi Bori főszerkesztő, a gimi tizenegyedikes tanulója.
Bori annak a három diáknak az egyike, aki két éve elsőként jelentkezett a pedagógusok felhívására, hogy jó lenne összehozni egy iskolaújságot. Azóta aztán jócskán kibővült a szerkesztőségi csapat, ma már tíznél is többen készítik két hétről két hétre az olvasni- és látnivalót.
Alapvetően ők találják ki, hogy „mi legyen a kontent”, de rendszeresen buzdítják a diáktársakat, a tanárokat is, hogy küldjenek ötleteket, amiket feldolgozhatnak. A beszámolók az iskolai eseményekről, a horoszkóp, a könyv-, és filmajánló már visszatérő témáknak számítanak, de folyamatosan közzéteszik a gyerekek által írt verseket, novellákat, rajzokat is.
A főszerkesztő elmondta, elsősorban a „véemgéseket” próbálják megszólítani, az ő érdeklődésüknek szeretnének megfelelni, de úgy véli, készülhet olyan anyag is, amik akár a „külsősöknek” is felkeltheti a kíváncsiságát.
Bori szerint generációjának egyik jellegzetes vonása, – ami például az ő szerkesztői munkájukat is befolyásolhatja – hogy az ifjúságnak manapság nagyon rövid a „figyelem kapacitása”, nehezen tudnak egy hosszabb szöveget elolvasni, sokkal szívesebben megnéznek egy rövid videót, fogalmazott.
„Azt hiszem, leginkább a TikTok-ot szeretik, mert ott azonnal el tudnak pörgetni, ha valami nem az ízlésük. Nem kell hozzá türelem, nem kell végigolvasni, végignézni.”
Ennek ellenére fontosnak tartják, hogy ne csak rövid videókat gyártsanak, hanem hosszabb szövegeket is. És reményednek, hogy akinek megragadta a figyelmét egy TikTok videó, az talán egy terjedelmesebb cikket is képes lesz elolvasni. Mint hozzátette, ebben segítségükre lehet a most elnyert rangos díj is, hiszen felkeltheti az érdeklődést a lap iránt olyanokban is, akik talán még egyszer sem kattintottak rájuk.
Somfainé szerint persze akármekkora is kattintásszám, a szerkesztésben résztvevő gyerekek nagyon lelkesek, és ügyesek. A kérdés csupán az, vajon meddig lehet ezt a lelkesedést fenntartani. Elárulta, az elmúlt évtizedekben már többször is volt iskolaújság a gimnáziumban, de mindig csak átmenetileg. Hiszen ha nem sikerül felépíteni, kinevelni a hasonlóan motivált utánpótlást, akkor könnyen vége szakadhat minden ilyen kezdeményezésnek.
Holott fontos lenne, hogy a gyerekek minél tudatosabb médiahasználók legyenek, és ennek kibontakoztatásában egy iskolai médiumnak is szerepe lehet. Akár készítője, akár „csak” befogadója az ember, tette hozzá a pedagógus.
Szunyi Bori úgy látja, a média lényege, hogy összekösse az embereket. Az újságíró a munkája során többféle valóságot, hírt és véleményt meg tud mutatni.
„Ez a mi célunk is, hogy összekössük a mi iskolai közösségünket. Kapcsolódjanak össze a különféle világlátások!”