Eltűnt a nyugdíjas buszbérlet – panaszolta egyik olvasónk -, létezik, hogy a 65 év alatti, azaz ingyenes utazásra még nem jogosult nyugdíjasok a korábbi 1340 helyett közel tízezer forintért tudnak csak havi bérletet váltani? Ez hétszerese a régi árnak – tette hozzá.
Az ÉrdMost többször is írt már arról, hogy a Volánbusz járatain gyökeresen átalakult a korábbi jegyrendszer. Augusztus 6-ig városon belül helyi, városhatáron kívül helyközi bérlettel (jeggyel) utazhattunk, és jelentős kedvezmény járt a diákoknak és a nyugdíjasoknak. Ez a rendszer azért működhetett így, mert az önkormányzat jelentős összeggel támogatta a helyi buszközlekedést.
Érd agglomerációs településként különleges helyzetben van: 17 buszjárat halad át rajta, és mindössze 2 olyan járat van, ami csak Érden belül közlekedik – ez a 746-os és a 738-as. (A körjárat azért nem tartozik ide, mert egy megállója Tárnok közigazgatási határán belül van.) Hogy mi minősül távolsági busznak és mi helyi járatnak, azt a Volán határozza meg.
A helyi járatokat nem a Volán, hanem az önkormányzat finanszírozza: 50,5 millió forintot fizet a város évente azért, hogy a 738-as és a 746-os busz közlekedhessen. Ezen az összegen felül évi 14,8 millió forintot fizetettek azért, hogy a helyközi járatokat Érden belül a kedvezményes helyi díjszabással használhassák az utasok. Ennek köszönhetően voltak érvényesek a 11 éve változatlan helyi jegy-és bérletárak minden buszra, a városhatáron belül – tudtuk meg László Ferenctől, az önkormányzat kommunikációs vezetőjétől.
„Ezt a 14,8 millió forintot a minisztérium 50,8 millió forintra kívánta megemelni, úgy, hogy a helyi járatok finanszírozásával együtt már így is 64,8 millió forintot fizet a város a Volánnak. A döntést ráadásul – az önkormányzat többszöri kérését figyelmen kívül hagyva – nem tudták statisztikákkal (az utasszámra, illetve a megtett kilométerre vonatkozóan) alátámasztani. Közölték: ha nem fizeti ki a város a közel négyszeresére emelt összeget, nem lesz érvényes a korábbi díjszabás.
Ezt az ultimátumot nem teljesíthettük, hiszen a város költségvetésébe ekkora összeg nincs is betervezve. Készek vagyunk átutalni az idei évre vonatkozó, eredetileg megállapított 14,8 millió forintot, hogy továbbra is lehessen használni a helyi bérleteket a helyközi járatokon is, de nincs partner, aki nyitott lenne arra, hogy ezt megtárgyaljuk – a minisztérium elzárkózott a megbeszélésektől” – mondta az ÉrdMost-nak László Ferenc.
Így aztán augusztus 6-tól életbe lépett az új rendszer: a távolsági járatokon csak a 9450 forintos vármegyebérlettel utazhatunk.
Az új díjszabásnak tehát ez a háttere. És most lássuk a bérleteket és az árakat:
A helyi jegy/bérlet – amit továbbra is a korábbi áron tudunk megváltani – csupán a 746-os ófalusi járatra jó, illetve a 738-as buszra, ami majd szeptember 1-jétől közlekedik (mivel ez”iskolajárat”, ami a Teleki suliba viszi a diákokat). Az összes többi járatra egyvonalas vagy vármegyebérletet kell váltanunk.
Az érdi buszpályaudvar jegypénztáránál érdeklődtünk a különböző bérletfajták iránt. A pénztárban ülő hölgy nagyon készséges és türelmes volt – mint megtudtuk, minden utast felvilágosítanak a változásokról. A Volánbusz munkatársa minket is részletesen tájékoztatott az új árakról:
Diákok esetében (a 746-os és a 738-as járat kivételével) az 1340 forintos helyi összvonalas tanulóbérletet a vármegyebérlet váltja fel, ami a tanulóknak 945 forintba kerül – azaz olcsóbb, mint a helyi bérlet. Csakhogy a vármegyebérlet a 746-os és a 738-as helyi járatra nem jó, ezekre továbbra is a helyi tanulóbérlet érvényes. Tehát annak a diáknak, aki Ófaluban lakik, de a parkvárosi Kőrösi iskolába jár, két bérletet kell vennie, 1340 + 945, azaz 2285 forintos áron.
A vármegyebérlet egész Pest megyében használható buszra és vonatra, a fővárosban azonban nem érvényes. Fontos, hogy a vármegyebérlet megvásárlásához szükség van a diákigazolvány számára, mert azt a pénztárban rá kell írniuk a bérletre.
A 65 év alatti nyugdíjasok csak a 738-as és a 746-os járatokon utazhatnak a kedvezményes, 1340 forintos nyugdíjas helyi bérlettel, a többi buszra vármegyebérletet kell vásárolniuk, 9450 forintért. Itt nem érvényesíthetik a nyugdíjas kedvezményt, ugyanis a helyközi járatokra nem jár (és nem is járt korábban sem) ilyesmi.
Azaz: a 65 év alattiak – akár nyugdíjasok, akár nem – a helyközi járatokon csak a teljes árú vármegyebérlettel utazhatnak.
Válthatunk egyvonalas bérletet is. Ennek ára attól függ, milyen messzire utazunk. Ha öt kilométeren belül, akkor 5940 forint, ha tíz kilométeren belül, akkor 9580. Érdemesebb tehát utóbbi esetben is a 9450 forintos vármegyebérletet választani. Aki csak az ófalusi járattal közlekedik, az 3880 forintért tud egyvonalas helyi bérletet venni, de azzal más buszra nem engedik fel.
Azoknak tehát, akik kénytelenek igénybe venni a helyi és a helyközi járatot is, két bérletet kell venniük. Ez teljes áron 13330 forint – a korábbi 4500 forintos, minden járatra jó helyi bérlet helyett… Igaz viszont, hogy a vármegyebérlettel nemcsak Érden belül, hanem Budapestig utazhatunk. Így az ingázókat kevésbé érintik a változások, mint azokat, akik csak helyi közlekedésre használják mindkét járattípust.
Hogy legalább ne két bérlettel, jeggyel utazzanak azok az érdiek, akiknek a helyi (738-as, 746-os) és a helyközi járatokat egyaránt igénybe kell venniük, Csőzik László kezdeményezte Lázár Jánosnál, hogy a helyi járatokon fogadják el a vármegyebérletet. A kezdeményezésre még nem érkezett válasz.
Azért a végére hagytunk egy jó hírt is: 65 év felett az utazás továbbra is ingyenes.