Egyre többen tervezik úgy a nyaralásukat, hogy abba a pihenés aktív formái is beleférjenek. Például a kerékpározás. Sok helyen bérelhetünk már biciklit, de aki ragaszkodik a sajátjához, az kénytelen valahogy eljuttatni a nyaralás színhelyére. Vasúton még hagyján, hiszen manapság a biciklitároló már sokkal bevettebb dolog, mint a büfékocsi. Busszal azonban ne próbálkozzunk, mert – mint a Volánbusz központi információjánál megtudtuk – az utastérbe felvinni nem lehet, a poggyásztérben pedig csak összecsukható kerékpárt helyezhetünk el.
Ha az autónkon szeretnénk szállítani a bicikliket, választhatunk a tetőre, illetve az autó hátuljára szerelhető kerékpártartók közül. Előbbihez szükséges a tetőcsomagtartó, utóbbinál pedig arra kell ügyelnünk, hogy a rendszámtáblát és a világítást nem takarhatják el a biciklik. A vonóhorogra szerelhető típusok amilyen praktikusak – jól terhelhetőek, könnyű rájuk feltenni a bringákat, és kisebb a légellenállásuk –, annyira szabálytalanok is lehetnek, ha – mint fentebb írtuk – takarják a rendszámot, illetve a világító- és jelzőberendezéseket. Erre megoldás, ha olyan tartótípust választunk, amelyeket elláttak lámpákkal és rendszámtartóval. Ezeket vonóhorogra szerelhetjük, a lámpa a feszültséget a vonóhorog elektromos csatlakozóján át kapja. Kérhetünk úgynevezett szürke rendszámot, amit a kiegészítő tartóra tehetünk fel.
„Az nem megoldás, hogy az autó rendszámát a kerékpárra szigetelőszalagozzuk” – mondta kérdésünkre Kürti István, az Érdi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője, hozzátéve, hogy ha vonóhorgot is kell tetetnünk az autóra, azt csak úgy tehetjük meg, ha levizsgáztatjuk az autót. Vannak egyébként biciklitartók, amelyek viszonylag magasan, a hátsó szélvédő magasságában tartják a kerékpárokat, így mind a rendszám, mind a lámpák látszanak, ezekkel csak egy gond van: a kilátást zavarják. A tetőn szállításnál is van mire figyelnünk: többek közt a tartó terhelhetőségére, és arra, hogy a tartó jellegétől függően 120 vagy 130 km/óra a maximális megengedett sebesség. Ha a tetőn visszük a kerékpárt, óvatosabban kell közlekednünk, és lassabb kanyarsebességet tartanunk. Ha hátul, akkor arra kell figyelnünk, hogy a bringa általában hosszabb, mint amilyen széles az autó, tehát a kocsinak nagyobb űrszelvényre van szüksége. Az autó hossza is megnő, ezt pedig a parkolásnál kell figyelembe venni – olvashatjuk az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság hivatalos honlapján. Kürti István hozzátette: figyeljünk arra is, hogy a kerékpár mint rakomány, hátrafelé legfeljebb egy méterre, oldalra pedig negyven-negyven centiméterre nyúlhat ki.
Ha a kerékpárt nem a szabályoknak megfelelően szállítjuk, helyszíni ellenőrzés során akár 5-50 ezer forintot is fizethetünk, szabálysértési eljárásban pedig 150 ezer forintig büntethető lehet ez a cselekmény – tudtuk meg Kürti Istvántól, aki azt is elmondta: nem jellemző, hogy Érden és környékén a kerékpárszállítással probléma lenne.