Legyünk résen, mert a telefonhívás a banki ügyfélszolgálati hívószámhoz nagyon hasonló számról érkezik. Az elkövető illedelmesen bemutatkozik, majd arról tájékoztat minket, hogy gyanús pénzügyi műveletek történtek a bankszámlánkon.
A csaló a beszélgetés során egy olyan alkalmazás telepítésére kéri áldozatát, amelynek letöltésével és az SMS-ben kapott azonosító megadásával az elkövető teljes egészében hozzáfér a sértett mobiltelefonjához. A hívás során a csaló azt kéri, hogy áldozata lépjen be az internetbankjába, ezzel lehetővé válik számára, hogy hozzáférhető legyen részére áldozata teljes banki profilja.
Hogy ezt elkerüljük, ne adjuk meg ismeretleneknek se a banki, se a személyes adatainkat! Fontos: a bankok nem kérnek ügyfeleiktől sem telefonon, sem e-mail útján bizalmas banki azonosítókat és jelszavakat!
Az Érdi Újság egyik olvasója kis híján áldozatul esett a telefonos csalóknak. Történetét itt olvashatják.
Mit tegyünk, hogy elkerüljük az áldozattá válást?
– Kezeljük óvatosan a kéretlen telefonhívásokat!
– Jegyezzük fel a hívó telefonszámát, és mondjuk meg neki, hogy visszahívjuk. Fontos, hogy ne a hívó által megadott telefonszámot használjuk (a szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták).Ehelyett keressük meg a szervezet telefonszámát (a weboldalukon vagy online kereséssel), és úgy hívjuk fel.
– A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat rólunk vagy a vállalatunkról (például a közösségimédia-profilok felhasználásával). Nem bízhatunk meg a hívóban csak azért, mert ismeri ezeket az adatokat.
– Soha ne adjuk meg a betéti vagy hitelkártyánk PIN-kódját, vagy az online banki jelszavakat!
Aki gyanús hívást kapott, illetve ha ennek során adatait átadta, haladéktalanul jelezze az esetet az érintett pénzintézetnek, és ha kára keletkezett, tegyen bejelentést a 112-es hívószámon, vagy személyesen a rendőrségen.