Pánik, stressz, szorongás

22_03_29_erdmost_nincskep

Pánik, stressz, szorongás

Ugye ismerős? Ezek a vírushelyzet, az egyre dühöngőbb járvány „mellékhatásai”. Villám Orsolya és Vid Natasa pszichológusokat kérdeztük, hogyan lehet a jelen helyzetből adódó szorongást oldani. Több jó tippet kaptunk, amelyeket a mindennapokban is alkalmazhatunk egy kis tudatossággal, odafigyeléssel.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Villám Orsi pszichológus úgy tapasztalja, a korlátok közé szorított élettérben, amelyben kevesebb a pörgés, a rohanás, sokan döbbennek rá, hogy bizonyos, nem új keletű lelki problémákkal, gondokkal foglalkozniuk kell. Van, aki most jobban ráér, másoknál a fókusz tevődik át a lelki életre – a lényeg az, hogy nem tudják, nem akarják elfedni a lelki eredetű gondokat a napi rutin teendőkkel.

„A jelen helyzetből adódó szorongást többféleképp is lehet oldani. Persze, nem mindenkinél válnak be ugyanazok a módszerek. Ami nagyon fontos, hogy találjuk meg az egyensúlyt minden áldott nap: legyen valami, ami kihívást, fejlődést jelent számunkra. Ez lehet munkával kapcsolatos, de akár egy virág elültetése is. A napban legyen olyan is, ami örömet okoz, mondjuk egy jó könyv, film vagy kézimunka. És ami nagyon fontos: legyen kapcsolódás az emberekhez! Ha személyesen nem megy, videochateljünk a családdal, játsszunk online társasjátékot a barátokkal, vagy legyünk tagja egy internetes közösségnek. Az is jó, ha az étkezéseinket tudatosan alakítjuk: ne a számítógép előtt együnk, hanem adjuk meg a módját (járványtól függetlenül is), és figyeljünk oda a kiegyensúlyozott vitamin- és tápanyagbevitelre” – tanácsolja Orsi, hangsúlyozva, találjuk meg az egyensúlyt a médiafogyasztás tekintetében is, ne olvassunk, nézzünk olyan tudósításokat, amelyek csak a félelmet, a pánikot növelik bennünk.

Bár sokan gondolják úgy, hogy jelen helyzetben igazán nincs minek örülnünk, a pozitív pszichológia (ami nem keverendő össze a hurráoptimizmussal, és véletlenül sem a nehézségek, kudarcok semmibe vételéről szól) szerint a boldogság, az elégedettség tudatosan is elérhető. Hogyan? Például úgy, ha nap mint nap hálát adunk valamilyen jó dologért, ami aznap ért minket.„Jó megoldás lehet a hálanapló vezetése. Így ráirányíthatjuk a figyelmünket arra, hogy a napunkban jó dolgok is történtek. Keressük és találjuk meg az apró örömöket. A mozgás, fizikai aktivitás is nagyon fontos a mentális jóllétünkhöz. Tartsunk rendet magunk körül: a külső rend a bentire is visszahat, és szorongásoldó hatása van. Érdemes erre az időszakra tenni a tavaszi szortírozást, nagytakarítást” – ajánlja a szakember.

Sokaknak azért stresszesek ezek a hónapok, mert úgy kényszerülnek otthoni munkavégzésre, hogy óvodás, kisiskolás gyermekükkel is foglalkozniuk kell. „Mikor egyszerre próbálsz dolgozni, a gyerekkel foglalkozni, és közben még a háztartást is el kell látnod, szembesülhetsz azzal, hogy nem tudsz egyszerre mindenütt százszázalékosan helytállni. Nehéz elfogadni, hogy nem vagy tökéletes. Fontos, hogy lásd: a feszültséget, amit érzel, nem a gyerek okozza. Ha rajta töltöd ki, azzal csak belekerülsz egy negatív spirálba, próbálj hát más utakat találni” – figyelmeztet Orsi.

Az időseknek sem könnyű, főleg azoknak nem, akik egyedül élnek, és most alig-alig találkoznak rokonokkal, barátokkal. Orsi azt javasolja nekik, hogy az általuk ismert és rendelkezésükre álló csatornák segítségével tartsanak rendszeres kapcsolatot a családtagjaikkal, ismerőseikkel. „Az is jó, ha a kertből átintegetünk a szomszédnak, vagy többet használjuk a vonalas telefont. A fiatalok felelőssége is, hogy keressék a kapcsolódást idős rokonaikkal” – teszi hozzá.

Nemcsak a felnőtteket viseli meg a járványhelyzet, hanem a diákokat is, hiszen az ő életterük is beszűkült, őket is érik veszteségek. Vid Natasa pszichológus úgy látja, lelki jóllétük főleg a szülőktől és az otthoni légkörtől függ. Van, akit nagyon féltenek, nem léphet ki az utcára, másoknak megengedik, hogy szabad levegőn találkozzanak a barátaikkal.

Az is fontos, hogy egy gyerek mennyire tudja tartani a lépést a társaival az online oktatás területén, illetve hogyan tölti a szabadidejét. Aki a gép előtt ül az órák végeztével is, a napjaiban nincs változatosság, mozgás, az pár nap alatt frusztrált, ideges lesz. Persze, az éremnek van egy más oldala is: „Azok, akiket az iskolában piszkálnak, kiközösítenek, még jól is érzik magukat otthon” – jegyzi meg Natasa.

„Általánosságban elmondható: ahol megfelelőek a családi körülmények, a gyerek tud online kapcsolódni az iskolához, a társaihoz, az általában jól feltalálja magát. Úgy veszem észre, a szülők viselik rosszabbul ezt a helyzetet. Normális, ha ilyenkor valaki feszült, azt kell körüljárnunk, hogy tudjuk ezt oldani” – hangsúlyozza a szakember.

„Vegetatív idegrendszerünket tudjuk úgy »programozni«, hogy jobban alkalmazkodjunk a stresszes helyzetekhez, és megnyugvást találjunk. Erre több módszer is van, légzéstechnika, mozgás például. Én most egy olyan új, nálunk még alig ismert, neurológiai kutatásokon alapuló technikát tanulok, ami a hangokkal és zenével dolgozik – ez a Safe and sound protocol (SSP) –, és egy-két hónap múlva már alkalmazni is tudom. Remélem, Magyarországon is elterjed majd.”

További cikkeink

További cikkeink

Az intézmény 20 éve viseli Lukin László zenepedagógus nevét, maga az iskola 60 éve működik, miközben 100 éve született a névadó. Az ünnepi tanév

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email