Hogy mennyire nehéz tizenévesen dönteni a jövőnkről és milyen segítségre számíthattak a felvételizők, arról Baranyi Terézt, a Bolyai János Általános Iskola intézményvezetőjét kérdeztük, és néhány fiatal is beszámolt tapasztalatairól.A pályaválasztás hosszú folyamat és rengeteg segítséget kaptak a nyolcadik osztályos diákok, hogy a lehető legjobb döntést hozzák meg, és persze szükség volt a szülői útmutatásra is. Baranyi Teréz elmondta, hogy óriási szerep hárult a nyolcadikos osztályfőnökökre, illetve a pályaválasztásért felelős felső tagozatos intézményvezető-helyettesre. Mint mondta, valóban nem könnyű 13-14 évesen dönteni. Ezért van nagyon fontos szerepe az iskolai pályaorientációnak és rendkívül fontos a szülők tájékoztatása is a lehetőségekről. „Véleményem szerint az esetleges elhibázott döntés után is van lehetőség a változtatásra. Nem zárulnak be a diákok előtt a lehetőségek. A tájékozódás és a tájékoztatás rendkívül fontos ebben a döntési folyamatban. Meg kell mutatni a pályaválasztás előtt álló diáknak a lehetőségeket. Ez elsősorban az iskola feladata. A végső döntést a szülőnek és gyermekének közösen kell meghozni.”
A nyolcadikos diákok részt vettek az Országos pályaorientációs mérésen, ami online formában valósult meg, s a kérdésekre adott válaszok után javaslatokat kaptak a résztvevők a pályaválasztásukat illetően. A végzősök nyílt nap keretében ismerkedhettek meg a kiválasztott középiskolákkal, idén ez is online térben történt.
Gyakran merül fel a kérdés, hogy vajon gimnáziumban vagy a szakközépiskolában folytassa tanulmányait a diák? Sokan éppen azért döntenek a gimnázium mellett, mert így nem kell elköteleződni egy konkrét szakma mellett, kvázi időt nyer a felvételiző, mielőtt döntést hoz a jövőjét illetően. Ugyanakkor viszont ennyi idő és energia ráfordítással egy szakma is kitanulható. Baranyi Teréz véleménye szerint a gimnáziumban eltöltött esztendők is roppant hasznosak „A gimnázium 4 éve alatt jobban megismeri magát a diák: mi az, ami igazán érdekli, merre tanuljon tovább az érettségi után? Nagyon sok szakma tanulásának jelenleg is előfeltétele az érettségi bizonyítvány.”
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy maguk a végzős diákok, hogyan vélekednek a pályaválasztásról, így megkérdeztünk néhányukat. „Szerencsés helyzetben vagyok, mert van egy családi vállalkozásunk, így valószínűleg abban fogok dolgozni. Gimnáziumba fogok menni és utána kereskedelmi vonalon folytahttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg tanulmányaimat.”- mondta Dani, aki arról számolt be, hogy az osztálytársai többsége nehezen hozott döntést. Zoltánnak, egy másik érdi diáknak is határozott elképzelései vannak a jövőjét illetően Ő azt tapasztalta, hogy bár sokan vannak, akiknek még elképzelésük sincs a jövőjükről, akadnak olyanok is, akik már most tudják, mik szeretnének lenni. „Én egészen biztos vagyok benne, hogy műszaki vonalon fogok elindulni, így én inkább szakközépiskolába fogok menni, de természetesen nagyon fontos az érettségi is. A szüleim mindig támogatnak, nem kényszerítenek rám semmit, de elmondták őszintén, hogy szerintük miben lennék jó és miben nem.” Benjamin azt figyelte meg maga körül, hogy az osztályukban sokan az utolsó percekben hoztak döntést. „Én úgy gondolom, hogy nem könnyű eldönteni 13-14 évesen, hogy mit szeretne csinálni az ember, de muszáj választani. Nincs annyi tapasztalata egy fiatalnak, nem is tudja teljesen, hogy milyen lehetőségek vannak. Én egyrészt azért döntöttem a Mechatronika mellett, mert a testvérem is oda jár, de sok iskolát megnéztünk és ez tetszik a legjobban.”
Baranyi Teréz zárszóként elmondta, hogy rengeteg visszajelzés érkezik a korábbi diákjaiktól, de évről évre hivatalos tájékoztatást is kapnak a középiskoláktól a volt tanulóik eredményeiről. A náluk végzettek többsége szépen megállja a helyét középiskolai tanulmányai során. Az írásbeli felvételin már túl vannak a diákok, márciusban a szóbeli vizsgák következnek. A megismert eredmények tükrében lehetőségük lesz a diákoknak a sorrend módosításra. Április-május hónapban fog eldőlni, hogy kit, hová vettek fel.