A Szülők iskolája első alkalmán a múlt héten Varga Lászlóné Géczi Barbara, a Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Érdi Tagintézményének igazgatóhelyettese adott tanácsokat az érdeklődőknek arra vonatkozóan, mire kell odafigyelni az iskolába kerülő gyermekek esetében (is). A mozgásterapeuta-gyógypedagógus a megfelelő mennyiségű alvás és testmozgás, valamint az egészséges táplálkozás mellett a számítástechnikai eszközök veszélyeire is felhívta a résztvevők figyelmét.
Az alvással kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a 6-7 éves gyermeknek még napi 11-12 óra, a 12 éves gyereknek pedig 10-11 óra az alvásszükséglete.
– Az alvás ideje alatt termelődnek olyan hormonok, amelyek felelősek a napi élmények feldolgozásáért, de ha nincs megfelelő alvásmennyiség, akkor ezek felhalmozódhatnak, és szorongást, depressziót is okozhatnak. Emellett az alvásnak abban is hangsúlyos szerepe van, hogy rögzüljenek azok az emléknyomok, amik nap közben érik a gyermeket – tette hozzá Barbara.
Az étkezésről szólva kiemelte a gyógypedagógus, hogy természetesen nagyon fontos, hogy az minél változatosabb legyen, és sok gyümölcsöt, zöldséget, rostot tartalmazzon, ugyanakkor fontos azt is tudni, hogy ma már –, ahogy azt kutatások kimutatták – sokkal kevesebb vitamin és ásványi anyag tartalma van a különböző gyümölcsöknek és zöldségeknek, ezért ezeket pótolni kell valamilyen formában.
– Emellett fontos, hogy a gyerekek már egészen pici kortól, különösen az óvodás élet során, megfelelő mozgásmennyiséget kapjanak az idegrendszer optimális fejlődéséhez – emelte ki a mozgásterapeuta.
Barbara úgy látja, hogy ehhez képest sajnos keveset mozognak a gyermekek, sokat ülnek számítógép, tablet, tv előtt, aminek számos káros hatása bizonyított.
– Nagyon hiányzik a gyermekek életéből az, hogy 3 dimenzióban, manipulatív módon tapasztalják meg a világot. Ma a szabadidős tevékenységek nagy része egyre inkább 2 D-ben zajlik, ami miatt az agyterületek töredéke aktiválódik. A mozgás elengedhetetlen feltétele annak, hogy tudjanak térben tájékozódni, irányokat differenciálni, tudjanak távolságot becsülni, tisztában legyenek önmaguk felépítésével, testsémájukkal. Sőt, a mozgás a beszédfejlődést és a később kialakuló szimbolikus megértést is befolyásolja – emelte ki a tagintézmény igazgatóhelyettese.
A számítógépekkel, tévénézéssel kapcsolatban a gyógypedagógus arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek által túlzott mennyiségű vizuális inger éri a gyermekeket.
– Kimutatták, hogy ha két hónapon keresztül napi két órát néz tévét a gyermek, akkor az szorongást idézhet elő benne. A túlzott vizuális ingerek feldolgozása befolyásolja az idegrendszer működését – magyarázta Barbara, aki hozzátetette: – Az elektronikai játékok és eszközök függőséget okozhatnak, főleg azoknál a gyerekeknél, akiknek kudarcélményük, tanulási nehézségük van. Ők ezzel kompenzálnak, egyúttal annyira hozzászokhatnak ezekhez, hogy az elszakadás, korlátozás komoly problémát fog jelenteni számukra.
Az iskolakezdés megváltoztathatja sok család otthoni napi rutinját is, de a szakértő szerint arra ilyenkor is oda kell figyelni, hogy minőségi időt töltsünk együtt a gyermekünkkel.
– Sok feladata van a szülőnek iskolakezdéskor, de a legfontosabb az, hogy továbbra is ott legyen a gyermeke mellett lelkileg, figyeljen rá és legyen idő a gyermekére – zárta szavait Barbara.
A Szülők iskolájának legközelebb órájára januárban fognak becsengetni a Kőrösiben. Az előadássorozat mindkét főszervezője az iskola pedagógusa: Nagyné Balázs Gabriella és Albertné Láposi Ildikó. A tanárok kérdésemre kifejtették, a céljuk az, hogy mindennapi kérdésekhez és problémákhoz nyújtsanak használható segítséget szakértők meghívásával. Azt tervezik, hogy a következő alkalmakon a tanulási nehézségekről és a diszfunkciókról lesz szó.
Varga Lászlóné Géczi Barbara az Érd Fm 101.3 hallgatóinak is hasznos tanácsokat adott a témával kapcsolatban. Az interjút itt is meg tudja hallgatni: