Mindent a szemétkérdésről

22_03_29_erdmost_nincskep

Mindent a szemétkérdésről

Miért csúsznak, maradnak ki a szemétszállító járatok az utóbbi időszakban? Mi történik az ÉTHban, illetve az ÉTH-val, amely – ahogy Csőzik László polgármester a közgyűlésen fogalmazott – az elmúlt hét évben a csőd felé vágtatott?

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Korábban is előfordult már, hogy egy-két napot csúszott a szolgáltató a szelektív hulladék – vagy épp a zöldnyesedék – elszállításával, de az utóbbi időben sokan panaszolták a különböző internetes fórumokon, hogy már a kommunális hulladék elvitele is késik. Csókai Viktor, az ÉTH ügyvezetője június végén a munkaerőhiányból adódó járatkimaradásokkal magyarázta, hogy városszerte csúszott a szemétszállítás. Mint az Érd FM 101.3 reggeli műsorában elmondta, a hőségriadó alatt hét dolgozó kapott napszúrást, és esett ki a munkából. „Az ÉTH nagy anyagi gondokkal küzd, épp azon dolgozunk, hogy gazdaságossá váljon a működésünk, ám sajnos a hőség és a munkaerőhiány most tetőzött. 40 fokban nem tudnak a dolgozóink napi tíz órán keresztül komoly fizikai munkát végezni, annak ellenére, hogy védőitalt kapnak, és igyekszünk számukra több pihenőidőt biztosítani” – hangsúlyozta.

A hulladékszállítással nemcsak Érden, hanem Budaörsön is gond van – itt is az ÉTH szolgáltat egyébként. A város képviselő-testülete július elején úgy döntött, év végével kilép az érdi hulladékgazdálkodási társulásból, és várhatóan a fővárosi hulladékkezelővel köt szerződést. Wittinghoff Tamás polgármester korábban úgy nyilatkozott: a szemétszállítás gondjait az okozza, hogy az állami kukaholding (azaz az NHKV Zrt.) nem fizet a helyi közszolgáltatónak.

Vágta a csőd felé

A közgyűlés június 29-ei ülésén Bács István képviselő is felhozta ezt a kérdést. „Értem, hogy a kukaholding csúszva fizet. Ez mindig így volt, ám olyan anomáliák, mint az elmúlt két hónapban, nem nagyon fordultak elő korábban az ÉTH szolgáltatási területén” – jegyezte meg a Fidesz–KDNP-s képviselő. Csőzik László ezzel kapcsolatban elmondta: a központi finanszírozásnak megvan az a rákfenéje, hogy nem kedvez a szemétlerakóval nem rendelkező szolgáltatóknak, mint amilyen az érdi is. A képletnek tehát az az eleme, ami ilyenkor a nagyobb támogatást biztosítja, kiesik. Az ÉTH megalakulása, azaz 2013 óta veszteséget termel (az első, csonka évet leszámítva), és vágtat a csőd felé.

„Az önkormányzat majdnem háromszázmillió forinttal dotálta a céget tagi kölcsön szolgáltatással, hogy az ne menjen csődbe. Tavaly ősszel 800-900 milliós tőkeveszteség keletkezett, amit rendezni kell. A Covid idején nem indult meg a tőkerendezési eljárás, de ezt a veszélyhelyzet múltával meg kell majd indítani” – mondta Csőzik László, hozzáfűzve: az NHKV vezetőségével jó a kapcsolat, és sikerült elérni, hogy nagy összegű veszteségfinanszírozásban részesüljenek a tavalyi évet illetően – ezt mostanában kapták meg –, és van egy ígéretük az ITM-től, hogy mintegy félmilliárd forint összegben támogatást kapnak ugyancsak veszteségfinanszírozás jogcímen, amit fel tudnak használni a tőkerendezésben is. Ha ez megtörténik, nem kell szembenézni a csőddel, és nem kényszerülnek magántőke bevonására sem. „Nem szeretnénk eladni a céget, hanem megtartanánk független közszolgáltatónak” – hangsúlyozta Csőzik László, aki elmondta azt is: a cég új ügyvezetője feltérképezte a megtakarítási lehetőségeket és racionalizálta a cég működését, újrakötötte az alvállalkozói szerződéseket is, jobb pozícióból.

„Kiderült, az évek során mi dotáltuk a budaörsi szemétszállítást, de a vecsésit is például. Budaörsről hetente vittük el a zöldhulladékot, holott ezt nem is kellett volna, és olyan autókért fizettünk bérleti díjat, amit ott nem is használt fel az ÉTH” – jegyezte meg a városvezető, hozzátéve: a cég 800 millió forinttal tartozik az FKF-nek is, a veszteségfinanszírozásra kapott összegből 200 milliót egy összegben kifizettek, a többit két év alatt törlesztik.

Olcsó Gyálnak híg a leve

Fentiekkel az ÉTH anyagi gondjaira világított rá a polgármester. De voltak a cégnek más jellegű gondjai is. „Pusztazámorra szállítottunk korábban, a hulladék literéért 19 forintos díjat fizettünk, ami rendkívül magas. Hogy ne legyen veszteséges a cég, elkezdték Gyálra szállítani a szemetet. Itt 13 forintért fogadják be a hulladékot, ami éves szinten 250 milliós megtakarítást jelentene. De a megnövekedett oda- és visszaút, valamint az, hogy a járműveknek sorban kell állniuk a kiürítéshez, annyira lassította a munkát, hogy csúsztak és kimaradtak a járatok” – jegyezte meg Csőzik László, aki elmondta: a közelmúltban visszatértek Pusztazámorra –, a lerakó most alacsonyabb, korrekt ajánlatot adott az ÉTH-nak.

„Bonyolult konstrukcióban, de egyéni kedvezménnyel meg tudunk állapodni 16 forintban. A csúszások, kimaradások – amelyekért elnézést kell kérnünk az érdiektől – így megoldódnak. Azért világítottam rá a háttérre, hogy tudják: mindennek a mozgatórugója az volt, hogy a céget a csődtől megmentsük, illetve attól, hogy a menedzsmentjogokat maszek partnereknek adjuk át. Még nem múlt el minden veszély, de úgy tűnik: úrrá lettünk a nehézségeken, a tőkeveszteséget meg tudjuk oldani az ősz folyamán a veszteségfinanszírozással. Ráadásul az NHKV július elsejével forint/kilogramm alapú elszámolásra áll át: kaptak plusz tízmilliárd forintot, és ennek köszönhetően a zöldhulladék-szállítás rendszere is megváltozhat. Az az ígéret, hogy a zöldhulladék-szállítás minden költségét megfinanszírozzák, és akkor bármilyen mennyiséget elvihetünk.”

További cikkeink

További cikkeink

Az intézmény 20 éve viseli Lukin László zenepedagógus nevét, maga az iskola 60 éve működik, miközben 100 éve született a névadó. Az ünnepi tanév

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email