E sorok írója is bámult már borzadozva karácsonyi pulóverre, nézett szomorúan arra az ajándékkönyvre, ami már ott figyelt a polcán, és olyan is volt, hogy nem működött a karácsonyra kapott műszaki cikk. Mit lehet ilyenkor tenni? Visszavinni – érkezik a magától értetődő válasz. No igen, de visszaveszik-e?
A 24.hu cikke összegyűjtötte, milyen esetekben élhetünk ezzel a lehetőséggel. Bár sokan már rutinosak ebben, érdemes mégis áttekinteni, milyen jogaink vannak, ugyanis a fogyasztóvédelmi szabályok változtak az idén.
Ami a legfontosabb: legyen meg a nyugta, számla, jótállási jegy (ha kaptunk).
Ha online történt a vásárlás, 14 napos elállásra van lehetősége a vevőnek, ráadásul indoklás sem kell ehhez. (Vannak azonban olyan webáruházak is, amelyek 14 napnál hosszabb elállást biztosítanak.) Ilyenkor az elállást írásban (emailen) jelezni kell, és a termék visszajuttatása általában a vevő feladata és költsége.
Az eladó köteles haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget (ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is) visszatéríteni.
Idén könnyítették a 14 napos indoklás nélküli elállás lehetőségét: ha a vállalkozás üzlethelyiségben is értékesíti a terméket, oda is vissza lehet vinni 14 napon belül elállási céllal, nem kell postára adni, vagy futárral visszaküldeni.
Ha üzletben vásároltunk, és a terméknek nincs baja, akkor fő szabály szerint az üzletnek nem kötelező visszavennie azt. Akadnak viszont olyan kereskedők, akik ezt mégis megteszik, vagy megengedik, hogyha például csak a szín vagy a méret nem megfelelő, akkor kicseréljük a terméket.
Más a helyzet akkor, ha a termék hibás?
Az általános szabály az, hogyha a terméknek olyan hibája van, ami akadályozza a rendeltetésszerű használatot, akkor az eladónak három napon belül ki kell cserélnie. Ha nem az utolsó pillanatban vettünk ajándékot, karácsonykor ezekből a határidőkből könnyen kicsúszhatunk.
A fogyasztó a jótállás iránti igényét az egész jótállás alatt érvényesítheti, csak ekkor már nem cserével indul a hibás terméknél a korrekció, hanem javítással, és csak három sikertelen javítás után jöhet a csere vagy a vételár-visszatérítés.
A jótállási kötelezettség teljesítése azt a vállalkozást terheli, melytől a fogyasztó a terméket megvásárolta. A jótállásból eredő jogok fő szabály szerint a jótállási jeggyel érvényesíthetők.
A jótállási jegyet online is elküldheti az eladó a vevőnek.
Ha a fogyasztó nem kapott jótállási jegyet, akkor a számlával vagy a nyugtával is érvényesítheti a jótállást.
Nem lehet a jótállás feltétele, hogy a fogyasztó visszaszolgáltassa a fogyasztási cikk felbontott csomagolását.
A fogyasztó a jótállás iránti igényét bejelentheti a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is.