roller_freepik

Július 16-tól már csak biztosítással rollerezhetünk

roller_freepik

Július 16-tól már csak biztosítással rollerezhetünk

Egy törvénymódosítás miatt a jövőben kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni bizonyos mikromobilitási eszközökre.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Az érintettek valószínűleg már hallották a hírt, hogy a vonatkozó törvény – idén tavasszal frissített verziója – alapján július 16-tól új járműtípusokkal bővül azoknak a közlekedési eszközöknek a köre, amelyek használata kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz lesz kötve. A változás alapvetően az elektromos rollerek, a segway-ek, valamint az elektromos egykerekűek tulajdonosait érinti.

Igaz, mint arra a Grantis biztosítási és pénzügyi tanácsadó cég is felhívja a figyelmet, noha a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009.évi LXII. törvény új rendelkezéseit már hónapokkal korábban kihirdették, a vonatkozó minisztériumi rendelet, ami tisztázná, hogy pontosan milyen járművekre kell alkalmazni az új szabályt a mai napig nem érkezett meg.

Ettől függetlenül, amit az eddigi információk alapján tudni lehet, hogy annak kell fizetnie a kötelezőt, akinek a járműve az alábbi két kategória valamelyikébe tartozik:

  • a jármű súlya nem haladja meg a 25 kg-ot, viszont a tervezési sebessége meghaladja a 25 km/órát,
  • a jármű súlya meghaladja a 25 kg-ot, a tervezési sebessége pedig meghaladja a 14 km/órát.

Fontos szem előtt tartani, hogy elektromos roller tulajdonosaként a saját felelősségünk, hogy ellenőrizzük a gépjárművünk nettó tömegét, illetve tervezési sebességét.

Ugyanakkor az elektromos rásegítéssel működő kerékpárokra vagy a mozgáskorlátozottak által vezetett e-moped, illetve pedelec járművekre nem vonatkozik az új rendelet, ami azért érdekes, mert – ahogy a hivatkozott cikk fogalmaz – az új szabályozás alól kizárólag az emberi erővel működtetett járművek tulajdonosai kapnak felmentést.

A biztositas.HU oldalon ezzel kapcsolatban úgy fogalmaznak:

„ha az e-biciklin nem látunk hajtásra alkalmas pedálokat, és a járművön gázkart vagy gázpedált találunk, amelyekkel gázadásra akár magától is elindul, biztosan kell majd kötnünk rá kötelező biztosítást, ugyanis ebben az esetben a segédmotoros kerékpárok kategóriájába tartozik.”

Hozzáteszik, hogy amennyiben viszont a motor csak az emberi erő rásegítéseként funkcionál, és pedálozás nélkül az e-bicikli nem indulna el és nem maradna mozgásban, úgy valóban kerékpárnak minősül, amire nem kell kgfb-t kötnünk.

Mindenesetre a Magyar Biztosítók Szövetsége az alábbi ábrával segíti a tájékozódást.

A Grantis egyúttal összegyűjtötte az egyes biztosítók tarifáit is. Azonban azt írják, ezek a díjak várhatóan változni fognak, amint megérkezik a vonatkozó rendelet. Hiszen – mint azt fentebb jeleztük – a biztosítóknak úgy kellett az áraikat meghatározni, hogy nem ismerték a részletes előírásokat.

Így a biztosítók egy része, hogy a törvénynek valahogy mégis megfeleljen, egyszerűen az egyéb kategóriában kezeli ezeket a járműveket. A kgfb-k határozott időszakra szólnak, jellemzően 1 éves időtartamra vagy 1 hónapra, amikor minden megkezdett hónapban rendezni kell a havi díjat. A díj nagyságát több biztosítónál is meghatározza az üzembentartó kora és a régió, ahol használja az eszközt, hangsúlyozza a szerző.

Érdemes arra is odafigyelni, hogy a törvény szerint a rendszám nélküli járművek, vagyis amiket nem vettek hatósági nyilvántartásba, azoknak a mindenkori használója is üzemben tartónak minősül. Ezért használat előtt mindenképpen meg kell győződni róla, hogy a járműnek kell-e, és van-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása. Ha nincs, pedig kellene, akkor addig ne használjuk, amíg meg nem kötjük azt.

Fotó: Freepik, Pexels, Mabisz, Grantis

További cikkeink

További cikkeink

Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében óvodai dajka
Az Érdi Kincses Óvoda és Tagóvodái pályázatot hirdet köznevelési foglalkoztatotti jogviszony keretében pedagógiai asszisztens

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email