Birtokunkba jutott az az összefoglaló dokumentum, amely az M7-es autópálya bővítésével kapcsolatos, Érd térségét érintő fejlesztéseket mutatja be. Az anyag az Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer (E-TÉR) felületére került fel.
Tartalmát az alábbiakban ismertetjük. Olvasóink részletesebb információkat kaphatnak azon a lakossági fórumon, amit május 19-én, 17 órától tartanak a Parkvárosi Közösségi Házban (Gépész u. 14.).

Mi lesz ez a fejlesztés?
Korábban már írtunk róla: bővítik az M7-es autópálya Budapest és Balatonvilágos közötti szakaszát. A kiemelt beruházás az M7 autópálya 16+249 (M0) – 90+603 (Balatonvilágos) kilométerszelvények közötti szakaszát érinti.
Amellett, hogy új sávokkal bővül a pálya, időszakosan megnyitható üzemi (úgynevezett ITS) sávokat alakítanak ki mindkét oldalon, azaz a leállósávot torlódás esetén megnyithatják a forgalom előtt.

Érd és Szabadbattyán között 53 kilométeren kétszer háromsávos lesz a pálya (plusz egy-egy ITS sáv mindkét oldalon), míg a Szabadbattyán és Balatonvilágos közötti 17 kilométeren kétszer kétsávos (plusz az ITS sávok).
Mint a dokumentum műszaki tartalmi összefoglalójából kiderül, teljes keresztmetszetében megújul az M7-es burkolata, korszerű forgalombiztonsági elemeket építenek ki, valamennyi településnél korszerű zajvédelemről gondoskodnak, tizenegy csomópontot korszerűsítenek (ahol kell, az alcsomópontokat is fejlesztik), a pihenőhelyeket pedig modernizálják, és növelik az elérhető szolgáltatások szintjét (például elektromos gépjárműtöltőket is kihelyeznek).

Mikor indul, meddig tart?
A döntés-előkészítő, illetve környezetvédelmi vizsgálatok még 2023-ban elkezdődtek, az építési engedélyezési folyamat 2025 második negyedévéig lezajlott, a kiviteli tervek pedig a harmadik negyedév végéig fejeződnek be. Ezt követi a szükséges területek állami kisajátítása (területszerzés), ez az idei év harmadik negyedévében kezdődik, és 2027 második negyedévéig tart majd. A kivitelezés előkészítése 2026-ban kezdődik, és 2027 harmadik negyedévében fejeződik be. Ekkor indulhat majd maga a kivitelezés, ami 2031 őszén zárulhat a tervek szerint – bár értesüléseink szerint a kivitelező szeretné korábban befejezni a projektet.

Így senkinek sem kell aggódnia azon, hogy már az idén használhatatlanná válik az M7-es – sőt, láthatóan még jövő nyáron is közlekedhetünk rajta.
Az autópálya bővítése Érdet több szempontból is érinti majd. Lássuk, milyen fejlesztések valósulnak meg térségünkben.
Zajvédelem
Teljes hosszában, 7600 méteren új zajvédő falat építenek ki. A dokumentum megállapításai szerint a mostani egyrészt nem megfelelő magasságú, másrészt leromlott, korszerűtlen, és nem csökkenti megfelelően a zajterhelést. Az új fal viszont már korszerű anyagokból készül, a maximálisan kialakítható 6 méteres magasságban, megfelel az előírásoknak, és kiépítésével teljesülnek majd az előírt határértékek.

Az új zajárnyékoló falak létesítésével nappal 0,3 – 9,8, éjjel 0,3 – 10,0 dB zajcsökkenés érhető el, így minden vizsgálati ponton csökkeni fog a zajterhelés a fejlesztés eredményeként.
Vízelvezetés
A vízelvezetést annak idején nem megfelelően alakították ki, így autópályáról érkező víz csillapítás nélkül terheli Érd csatornahálózatát. A tervek szerint különválasztják a település és az autópálya vizeit, és puffertározókat alakítanak ki.

Kisajátítás
Erre nemcsak az autópálya bővítése, hanem a megfelelő vízelvezetés és zajvédelem kialakítása miatt is szükség lesz.
A tervezés során megállapították, hogy a lakóingatlanok és az önkormányzati utak jelentős mértékben ráépültek az autópályára és annak területére. Több helyen bejelentés nélkül, azaz illegálisan, másutt jogilag is létező épületek kerültek magához az úthoz közel.
A kivitelezés során törekednek – ahogy a dokumentum fogalmaz „a szokásjog legmagasabb szinten való megőrzésére”. Egyértelmű jogi határt alakítanak ki az autópálya mentén, és az autópálya ingatlanhatárára védőkerítés (egyes helyeken zajvédő fal) kerül.

Egyes ingatlanokat teljes egészében, másokat részben kisajátít majd az állam. Az önkormányzattól megtudtuk: a városnak semmilyen beleszólása nincs a kisajátításokba, viszont egy ügyvéd bevonásával térítésmentes jogi segítséget biztosít az érintettek számára, akikkel már korábban felvették a kapcsolatot.
Utak, bicikliutak, lehajtók
Jó hír az M7-esen közlekedőknek: teljesen újjáépítik az Iparos úti fel- és lehajtót, valamint alagutat.
Az Iparos úti csomópontban észak-dél irányban 2 forgalmi sáv plusz egy kanyarodósáv épül ki, dél-észak irányban pedig egy forgalmi sáv és egy kanyarodósáv. A Budapest felőli oldalon gyalog- és kerékpárutat is létrehoznak.

Az autópályát három önkormányzati közút keresztezi: a Szövő utca, az Aszfaltozó utca és a Csúcs utca, továbbá egy gyalog- és kerékpárút (Tetőfedő utca), és egy gyalogút (Egervári utca).
A beruházó átépíti, illetve bővíti és felújítja ezeket az alul- és felüljárókat (a város a legtöbb átjáró esetében külön bringautat kért), és Csőzik László polgármester azért lobbizik, hogy Érd kapjon egy új átjárót, illetve egy új le- és felhajtót az Iparos utcain fölül.

Az M7-es mellett lévő, az építkezésben érintett utcákat is rendezik a projekt keretében. Mivel több olyan érintett ingatlan van, aminek nincs jogilag megfelelő megközelítése, ezt biztosítják a közterület felől.
Csőzik László polgármester közösségi oldalán tudatta: az M7-es építésével érintett autópálya menti mellékutakat aszfaltozni fogják.
És plusz egy fontos információ: Érd polgármestere kérte a kivitelezőt, hogy az autópálya bontása során keletkező mart aszfaltot Érd kaphassa meg – ez hatalmas segítség lenne az érdi utcák burkolásában.
