Egy érdi Facebook-csoportban heves vitát váltott ki az egyik védőnői helyiség mosdójában tapasztaltakra panaszkodó anya posztja – írja az Átlátszó. A nő szerint vállalhatatlan állapotok vannak azon a helyen, ahová édesanyák viszik szűrésekre gyermekeiket, gyakran újszülötteket.
„Az, hogy az ember elmegy egy védőnői vizsgálatra, és ilyen körülmények fogadják, az vállalhatatlan. Éves státuszvizsgálatra vittem a gyermeket a védőnőhöz. Ekkor a gyermeknek használnia kellett volna a mosdót. Borzasztó körülmények voltak, nagyon koszos volt a vécé, vécépapír volt a földön. Semmihez nem mertünk hozzányúlni, mert olyan kosz és mocsok volt. Mikor rákérdeztem, azt a választ kaptam, hogy ezt a problémát már jelezték, de megoldás egyelőre nincs. Én nem gondolom, hogy a takarítás a védőnő feladata lenne”
– válaszolta az Átlátszó kérdésére az édesanya.
Nincs egyedül a véleményével, hiszen más anyukák is panaszkodtak, hasonló észrevételeket fogalmaztak meg. Egy másik megkérdezett szerint is tarthatatlan állapotok uralkodnak a mosdóban. Ő is úgy véli, hogy minden orvosi rendelőbe szükség volna takarítónőre, mert annak tisztán tartásával nem az asszisztenseknek és a doktornőknek kellene foglalkozni.
Fontos megjegyezni az üggyel kapcsolatban, hogy a területi védőnői szolgálat átszervezése (államosítása) 2023-ban történt meg. Ahogy arról korábban az ÉrdMost is beszámolt, az érdi anyukák lettek az államosítás legnagyobb vesztesei. Akkor még nem a tisztaság jelentette a problémát, hanem a megközelítés, hiszen hat kilométerrel arrébb, a város másik végére költöztettek 24-ből 7 védőnői körzetet Érden.
A törvény értelmében 2023. július 1-jét követően az állam gondoskodik a védőnői ellátásról. A védőnők a megyei irányító kórház alkalmazottai lettek, tevékenységüket kizárólag egészségügyi szolgálati jogviszonyban láthatják el. Az érdiek esetében a kijelölt kórház pedig a Szent Imre Oktatókórház lett.
Az Átlátszó megkérdezte az ügyben a Dél-Budai Centrumkórház Szent Imre Egyetemi Oktatókórházat is, hogy kinek a feladata lenne az érdi védőnői helyiségek, köztük a mosdók takarítása. Szerintük az ingatlanüzemeltetés és a közös használatú helyiségek takarítása a helyi önkormányzat feladata.
„Szakmai tekintetben a működést a kórház garantálja, ám az üzemeltetési feladatok ilyen esetekben önkormányzati hatáskörbe tartoznak”
– válaszolták a megkeresésre.
Az Érdi Önkormányzat azonban úgy gondolja, hogy a takarítási feladatok – a kórházzal kötött szerződés szerint – a kórházat terhelik, mivel az önkormányzattól megkapta a védőnői helyiségek ingyenes használati jogát.
„Folyamatos szakmai egyeztetések zajlanak, mert vannak köztünk jogértelmezési, illetve szerződésértelmezési nézetkülönbségek. A takarítás kérdésében a két fél januárban abban állapodott meg, hogy első körben a kórház próbálja meg megoldani a feladatot, de ha valamilyen oknál fogva nem engedélyezik számukra az új munkaerő felvételét, akkor az Önkormányzat keres megoldást a problémára”
– reagált az érdi önkormányzat.
Az önkormányzat nem vonult teljesen a háttérbe, hiszen az együttműködés megkerülhetetlen, de hogy ez Érden mire terjed ki, az nem teljesen egyértelmű.
A szerződés egyik pontja szerint ugyanis az önkormányzat kötelezettséget vállal arra, hogy 2023. július 1. és 2023. december 31. között ellátja a területi védőnői feladatellátással összefüggő üzemeltetési, működtetési, karbantartási, hibaelhárítási feladatokat, de fenntartja igényét a költségek megtérítésére.
Mint kiderült, az önkormányzat 2023. december 31-ig úgy vállalta a védőnői telephelyek üzemeltetését, hogy annak költségét a kórháztól várta. A közüzemi számlákat a szerződéskötés után továbbították a kórháznak, de azokat az intézmény nem térítette meg.
Az érdi önkormányzat továbbra is minden számlát fizet, a szolgáltatók felé elmaradása nincs. Állításuk szerint a kórház januárban azt közölte, hogy amennyiben sikerül megállapodniuk, visszamenőlegesen vállalják a díjak kifizetését.
Nem mindenhol vannak tisztasági problémák
A takarításról az önkormányzat azt írta, hogy az egyik telephelyen (Bagoly utca) nincs probléma, mert ott az Érdi Városgazda az épület üzemeltetője, a takarítást is ő végzi. Az épület többfunkciós, a védőnői telephelyen felül van háziorvosi és egy gyerekorvosi részleg, illetve egy gyógyszertár is.
Az államosítás előtt a Duna utcai és a Diósdi úti telephelyen az önkormányzati fenntartású szakrendelő fizette a takarítás költségeit, egy-egy takarítót megbízva a feladat ellátásával.
„A feladatok átadását követően több jelzést kaptunk, hogy a Diósdi utcai telephely koszos, ezért a Városgazda intézkedett: felvett egy takarítót. Ennek a költségeit szintén az Önkormányzat állja, amit a kórház nem térít meg”
– áll az önkormányzat tájékoztatásában.
A Bajcsy-Zsilinszky úti rendelőben az a cég takarított az államosításig, amely a szakrendelőben is végzi a takarítás munkálatait. A Bagoly utcai és a Diósdi úti védőnői helyiség takarítása amúgy telephelyenként 95 ezer forint havonta, azonban ebben nincs benne a karbantartás, a síkosság-mentesítés stb. költsége.
Az Átlátszó úgy tudja, hogy új, kompromisszumos megoldásra hajlik a kórház is. Eszerint a védőnői telephelyeken lévő mérőórákat az Érdi Városgazda nevére írnák át és a takarítást is az önkormányzat vállalná, ehhez egy újabb szerződést kötnének a kórházzal. Úgy tudják, a mérőórák átírásának ügyintézése pedig folyamatban van.