Ahogy arról az ÉrdMost beszámolt, idén augusztus 2-án az Ercsi úti temetőben kísérték utolsó útjára a 86 évesen elhunyt képzőművészt, Eőry Emilt. Az Érd város Életműdíjával, illetve díszpolgári címével is kitüntetett alkotó hamvait – a hagyományoknak megfelelően – az Ercsi úton található Érdi Köztemető díszsírhelyeinek egyikében helyezték örök nyugalomra.
Ugyanakkor a család szerette volna, ha a művészt nem csak a ránk maradt munkái, hanem akár egy egyedire formált sírhely is fel tudná idézni az utókornak. Így a temetéskor elhelyezett fejfa helyén mától egy egészen más látvány fogadja majd a látogatókat.
Mint azt ifjabb Eőry Emil lapunknak elárulta, a téma, hogy hogyan nézzen ki a majdani sírhely, már édesapja életében felmerült, aki a Pegazus című, vörösmárványból készült szobrát képzelte el a sír díszeként.
Miközben a család egy másik, szintén vörösmárvány kettős torzót javasolt. Végül a hagyaték rendezése közben rátaláltak az alkotó egy, a közönség számára ismeretlen, soha ki nem állított szobrára, amit annyira kifejezőnek találtak, hogy végül ezt választották.
„Ebben benne van az ő emblémája, a kereszt. Benne van a sziluettje, amit használt a festészetében. Ez egy önarckép. Sajnos a címét nem tudjuk, azt a sírba vitte magával”
– mondta ifjabb Eőry Emil, aki hozzátette, erre az alakra egy amolyan kapuban álló, távozó, érkező, várakozó figuraként is tekinthetünk.
Eőry Emilné, a néhai festő és szobrász felesége szerint a legfőbb szándék az volt, hogy egy olyan síremléket állítsanak, ami kifejezi férje mértéktartó hozzáállását.
„Nem akartunk valami kirívót vagy feltűnőt. Azt a visszafogottságot akartuk megmutatni, ahogy ő élt, és alkotott. Világéletében egy egyszerű ember volt, a művészete is a dolgok leegyszerűsítésére épült”
– fogalmazott az özvegy.