Rendkívüli közgyűlést hívott össze január 30-ára Csőzik László polgármester. Az ülésen több fontos ügy is napirendre került.
Döntés született arról, hogy a közgyűlés 67 millió forint erejéig tagi kölcsönt nyújt az Érdi Sport Szolgáltató és Kereskedelmi KFT-nek.
A képviselők voksoltak a közösségi költségvetésről is.
A közgyűlés még 2023 decemberében döntött a közösségi költségvetés bevezetéséről. Létrehoztak egy munkacsoportot, Tetlák Örs alpolgármester elnökletével, amely kidolgozta a közösségi költségvetés részletes módszertanát és eljárásrendjét.
A képviselők a január 30-ai rendkívüli közgyűlésen hosszas vita után elfogadták az ezt tartalmazó előterjesztést.
Eszerint a közösségi költségvetés éves keretösszege 120 millió forint lesz.
Olyan projekteket valósítanak majd meg ebből az összegből, amelyek hozzátesznek valamit a városhoz, és nem tartoznak a klasszikus önkormányzati feladatok körébe. Fontos, hogy ez az összeg nem felújításra, karbantartásra szolgál (tehát út- és járdaépítést nem finanszíroznak belőle), hanem új dolgok, minőségek létrehozására.
Helyezzünk ki például közterületre egy padot, ültessünk mellé virágot, és máris gazdagabbak leszünk egy kellemes terecskével. De akár egy új városszéli fogadótáblára is tehetünk javaslatot. Kérhetjük hátrányos helyzetű közösségek megsegítését, illetve digitális fejlesztések megvalósítását is – a lényeg, hogy javaslatunk közérdekű legyen, megvalósítása minőségi változást hozzon létre, legyen megoldható egyszeri beruházással, és ne igényeljen folyamatos ráfordítást.
És persze minél több javaslatot véghez lehet vinni a keretösszegből, annál jobb.
„A 120 millió forintból akár 10-15, vagy akár 20 projektet is meg tudunk valósítani”
– hangsúlyozta az ÉrdMostnak Csőzik László polgármester a testület ülését követően.
Akinek ötlete van, annak érdemes mielőbb papírra vetnie, ugyanis a közösségi költségvetés összeállítása minden év március 1-jén indul, a megvalósításra szánt javaslatokat pedig április 30-ig fogadják.
Javaslatot minden 18. évét betöltött, Érden élő vagy tanuló ember tehet. Közösségek ötleteit is várják, de a beadott javaslatot ilyenkor is egy magánszemélynek kell jegyeznie.
A javaslatokat online és papír alapon is leadhatják majd. (A pontos részletekről egy későbbi cikkünkben számolunk majd be.)
A beérkezett ötleteket előszűrik, minősítik, beárazzák, különféle fórumokon bemutatják, végül a lakosság szavazhat arról, mely javaslatokat valósítsák majd meg az év utolsó hónapjaiban.
Az ülés témája volt az a jogvita is, ami a megyei kormányhivatal és az önkormányzat között alakult ki, azzal az ingatlannal kapcsolatban, amelyben parkvárosi védőnők dolgoztak korábban. Az önkormányzat egy kompromisszumos javaslattal kíván élni, hogy a felmerülő jogi problémának ne legyenek vesztesei.
Mint ismeretes, a védőnői szolgálat átkerült az önkormányzatoktól a kórházakhoz. A Dél-Budai Centrumkórház Szent Imre Egyetemi Oktatókórház pedig – a parkvárosi kisgyermekes családok érdekeit figyelmen kívül hagyva – a Bajcsy-Zsilinszky útról átköltöztette a Felső utcába, ami mintegy hat kilométer távolságot jelent.
Tették ezt úgy, hogy a polgármester anyagi támogatást is felajánlott, hogy a parkvárosi védőnők a helyükön maradhassanak: a javaslat szerint a város átvállalta volna a Bajcsy-Zsilinszky út 143. szám alatti védőnői helyiség bérleti díjának egy részét vagy egészét, ami akár az ingyenes használatot is biztosította volna. A kórház nem élt ezzel a lehetőséggel, mi több, válaszra sem méltatta a polgármestert.
A polgármester szerint, aki képes úgy dönteni, hogy Parkvárosból lehozza a védőnőket, majd beköltözteti őket a Felső utcába, az nem alkalmas a feladat ellátására. Továbbá hozzátette, hogy aki a város által felajánlott segítségnyújtásra még csak nem is válaszol, szintén nem alkalmas a feladat ellátására.
„Amikor azt hallom a kórház felelős tisztségviselőitől, hogy púp volt a hátunkra, mert nem győzzük, nincs rá kapacitásunk, akkor az azt jelzi, rossz döntés volt áttenni a hatáskört és a feladatot arra, aki láthatóan nem képes azt ellátni”
– mutatott rá Csőzik László, aki szerint orvosolni kellene a hibás döntést, ami mögött az önkormányzatiság megcsúfolása áll, aminek a kárvallottjai a kismamák, az anyukák és a gyermekek. A mindenkori önkormányzatok ugyanis eddig becsülettel ellátták a védőnői szolgálat működtetését az egész országban.
„Szeretnénk, ha a védőnők visszatérhetnének vagy az eredeti épületbe, vagy egy másik parkvárosi ingatlanba, hogy az anyukáknak ne kelljen hosszú kilométereket utazniuk, ha védőnőhöz mennek a gyermekükkel. Ha az önkormányzat maradt volna az ügy gazdája, ez nem fordulhatott volna elő” – húzta alá Csőzik László.
A február 1-jétől Érden is bevezetésre kerülő új ügyeleti rendszerrel kapcsolatos jó hír, hogy az önkormányzat támogatja a háziorvosokat a rendelkezésre állási feladatok ellátásában – erről is döntött a testület kedden.
Ez azt jelenti, hogy a 8-16 óra közötti időszakban, amikor a háziorvosoknak úgy kellene készenlétben lenniük, hogy közben ellátják a saját praxisukat is, egy orvosi ügyeletet ellátó cég áll majd helyt a háziorvosok helyett. Hogy melyik céget bízza majd meg az önkormányzat, az később dől majd el, az árajánlatok bekérése után.
A döntésnek köszönhetően a háziorvosoknak több idejük marad a saját praxisukra, ami a páciensek kiemelt érdeke.
Bővebben itt írtunk erről.