Érdi kút is van azok között, amelyeknek nem szállít üzemanyagot a MOL. Eddig 251 benzinkutakat üzemeltető vállalkozás kapott levelet a hazai forgalmazótól, hogy november 21-től – úgymond – „az ellátás biztonságos fenntartása” nélkülük folytatódik. Olyan vállalkozások ezek, amelyekkel ebben az évben kötött nagykereskedelmi szerződést a MOL, kiszolgálási kötelezettség nélkül.
Érdeklődtünk érdi töltőállomásoknál, van-e gond az üzemanyag-utánpótlással, és igen vegyes válaszokat kaptunk. Két nagy multi (Shell és OMV) egy-egy érdi telephelye állítja, hogy az 50 liter megengedett mennyiséget az ársapkás üzemanyagból is gond nélkül tudja biztosítani.
Az Erika utcai töltőállomáson (M.Petrol) ugyan nincs korlátozás, de csak az automatánál lehet fizetni, méghozzá a teljes árat. Így aki a kedvezményt is szeretné érvényesíteni, annak e-mailben kell elküldenie a bizonylatot és a kedvezményre jogosító dokumentum szkennelt másolatát, akkor visszautalják a pénzt. Az Avia Szent László téri állomásán elutasító választ kaptunk a készletre és az esetleges korlátozásokra vonatkozó kérdéseinkre.
Nem tagadta viszont egy kis töltőállomás, hogy bajban van, miután a MOL erre a hétre már egyetlen liter üzemanyagot sem szállított. „Az elmúlt két hónapban is csak a heti szerződött mennyiség 25%-át kaptuk meg, így mindenki tankolhatott 50 liter erejéig, ameddig a készlet tartott – mondta el az ÉrdMostnak a tulajdonos. – Úgy tudom, most a MOL régi partnerei is csökkentett mennyiséget kapnak.”
A két kutat üzemeltető vállalkozó idén szerződött a MOL-lal, mert régi partnere, az OMV kihátrált az ellátásból. Egyelőre még tart a múlt heti készlet, viszont a további OMV-rendelések sorsa is bizonytalan, az elmúlt 6 hónapban is csak a szerződött mennyiség 10-20%-át kapták meg. Mivel az elmúlt 25 évben az OMV még sosem tett ilyet, a tulajdonos úgy véli, valószínűleg nem érdeke a cégnek hatósági áras üzemanyagot értékesíteni.
A kis kút ellehetetlenülése már akkor elkezdődött, amikor kijött a jogszabály, amely szerint a 7,5 tonnás autókat csak különálló nagy nyomású kútoszlopról szabad kiszolgálni. Egyelőre azért tudott fennmaradni, mert a tulajdonosnak nem ez az egyetlen vállalkozása. „Amikor van üzemanyagom, arra törekszem, hogy az ügyfeleim ne érzékeljék a nehéz helyzetet.”
Más kutak kevésbé fogyasztóbarát megoldásokkal próbálnak túlélni. Egy martonvásári töltőállomáson például az a kiírás fogadja a látogatót, hogy legfeljebb két litert tud tankolni – ami ugyebár viccnek is rossz. Lehet persze a hasonló tenyérbemászó jelzéseket úgy is dekódolni, hogy beszóltak a kormánynak, hogy a helyzet tarthatatlan, de azért amikor épp üres a tank, nem annyira vagyunk vevők a rejtett üzenetekre.
A kis kút tulajdonosa például úgy gondolja, az ügyfeleiért van – és persze a saját jövőjéért -, és újra és újra mérlegelnie kell, hogy mekkora veszteséget tud és hajlandó még benyelni.
A piaci helyzet nyertese egyértelműen a MOL, amely a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor véleménye szerint ezzel a döntéssel bedöntötte a biztonságos üzemanyag ellátást Magyarországon, hiszen 400-500 benzinkút apadhat ki. Ezzel a hazai ellátás 30, a Mol közlése szerint 10 százaléka kerülhet nehéz helyzetbe.