Ennek érdekében 13 kilométernyi új pálya épült. A Dunai Olajfinomítónak saját rendező-pályaudvara van csaknem ötven kilométernyi vágánnyal, valamint saját mozdonyflottával rendelkezik, amellyel évente egymillió tonna olajterméket mozgatnak meg.
A Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának második ütemeként valósult meg a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti kétvágányú, villamosított pálya teljes átépítése – tette közzé a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). Ezzel két évtized után most először épült új nyomvonalon vasúti pályaszakasz a MÁV törzshálózatán.
A Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal a MÁV 40-es számú, Budapest–Pécs vasútvonalának Budapest elővárosában található szakasza, amely a csatlakozó Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonallal együtt az EU TEN-T törzshálózatának, a Mediterrán korridornak a része.
A vasútvonal kiemelt elővárosi forgalmat bonyolít, emellett néhány jelentős ipartelep áruforgalmának kiszolgálása is a vonalon zajlik. A 15,7 kilométeres szakasz felújításának részeként 12,98 kilométer hosszan teljesen új nyomvonalon épült ki a kétvágányú pálya, amelynek köszönhetően különválasztható a Magyarország számára kiemelt jelentőségű Mol Dunai Olajfinomítóba érkező és induló szerelvények forgalma.
A Százhalombatta határában, kilencszáz hektáron elterülő üzem területén jelentős kiterjedésű iparvasút, azaz rendező-pályaudvar működik. Nagyságára jellemző, hogy a Mol mozdonyflottája évente mintegy nyolcvanezer tartálykocsit mozgat meg, amelyek egymillió tonna olajterméket visznek a hazai és külföldi piacokra. A tartálykocsikban benzint és a gázolajat, illetve paraffint, pakurát és bitument szállítanak.
A vasúti pálya korszerűsítése a NIF beruházásában két szakaszra bontva valósult meg. A Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti, részben új építésű szakaszról már volt szó, azt megelőzően legutóbb az ezredfordulón készült el új nyomvonalon vezetett vasúti pálya hazánkban Zalalövő és Bajánsenye között. Az Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között szintén átépült a 12,2 kilométer hosszú, kétvágányú vasúti vonalszakasz, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítésével együtt.
Összesen 33 kilométernyi hézag nélküli vágány épült, ennek következményeként elmarad a vagonok kerekeinek jellegzetes, ütemes kattogása.
Emellett a villamos felsővezetéki hálózatot is felújították, az elektromos váltófűtést kiépítették. A szakaszon hat szintbeni csomópont és tíz műtárgy, azaz alul- vagy felüljáró épült meg vagy épült át. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken összesen 810 méternyi zajvédő fal létesült. A Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti új pályaszakasznak és az üzembe helyezett központi forgalomirányításnak köszönhetően mind a 40a, mint a 40. számú vonalakon kiszámíthatóbbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés, vagyis remélhetően kevesebb lesz a késés.
A korszerűsítés a vasúti pályán kívül kiterjedt az utasforgalmi létesítményekre is: felújított, átépített állomásépületek, magas peronok, peronaluljárók, liftek, térvilágítás és parkolók várják az utasokat. A teljes beruházás a bekerülés nagyságrendjével is kiemelkedik a hasonló vasúti fejlesztések közül: összesen mintegy 156 milliárd forintból valósul meg. A felújított pályán óránként 120, illetve 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a vonatok. A 120-as tempónál nagyobb sebesség feltétele az új ETCS biztosítóberendezés kiépítése, amely a beruházás részeként, de külön projektben készül majd el.