Koncz Tamás
„A lehető legnagyobb baromság volt beengedni a városba! (…) szanaszét dobálják!” (….) „Nekem nagyon sokszor életmentő, mert nincs autóm, és ezzel időt tudok spórolni” – gyökeresen eltérő vélemények érkeztek a Lime-rollerekről az Érdmost.hu Facebook-oldalán feltett kérdésünkre, de a rollerszolgáltatás kapott hideget-meleget az egyik nagy helyi Facebook-csoportban, az Érden láttam-hallottamban is. A zöld kétkerekűeket tehát gyűlölik vagy szeretik, a jelek szerint senkit sem hagynak hidegen: ellenzői szerint a rossz minőségű érdi utakon, járdákon magukra és másokra is életveszélyt jelentenek a hangtalanul suhanó rolleresek, a támogatók viszont, mint az érdi tömegközlekedés és autózás valódi alternatívájaként ünneplik az e-rollereket.
A helyzetet az sem könnyíti meg, hogy bár a rollermegosztó cégek hazai megjelenése óta három év telt el, az e-rollerek használatára máig nincs érvényes szabályozás Magyarországon. A KRESZ nem ismeri a járműtípust, és bár a rendőrség olykor segédmotorkerékpárként kezeli a rollereket, teljesítményük alapján inkább a kerékpár-kategóriába tartoznak – így az sem világos, hogyan lehet büntetni a velük elkövetett szabálytalanságokat. Különleges szankciós jogkörökkel pedig természetesen az érdi önkormányzat sem rendelkezik.
Tesztidőszak
A városban egy éve elérhetőek a Lime járművei, ám ez a szolgáltató és a városvezetés szerint is csak tesztidőszaknak számított. „Az önkormányzat leginkább arra volt kíváncsi, mennyiben egészíti ki ez a szolgáltatás az autós és közösségi közlekedést. Az eddig rollerekkel megtett 56 ezer kilométernyi utazás is azt igazolja, van rá igény” – mondta lapunknak László Ferenc, az érdi önkormányzat kommunikációs vezetője.
Emlékeztetett rá, hogy a rollerek megjelenése előtt Csőzik László a közösségi médiában indított szavazást arról, kell-e az érdieknek a Lime jelenléte – akkor 1300-an voksoltak mellette, és 225-en ellene, a támogatók pedig ma is sokkal többen vannak László szerint. A pozitívnak érzett visszajelzések miatt tehát a rollermegosztó marad, sőt, úgy tudjuk, egy másik cég, a Tier is megkereste a városvezetést, hogy szeretnének megjelenni Érden.
Lapunk a Lime-tól és az önkormányzattól is kapott adatokat a szolgáltatásról: így tudtuk meg, hogy az említett 56 ezer kilométer 39 ezer utazás között oszlott meg, és hogy a felhasználók így átlagosan 1,4 kilométert utaztak a járművel, hat percen keresztül – és minden rollerezőre átlagosan 1,4 utazás jutott.
Az is kiderült, hogy a Lime-rolleresek főleg a városközpontban, a két vasútállomás térségében gurulnak, de gyakran megfordulnak a parkvárosi Kádár utcában is.
A Parkváros különösen az utóbbi időben lett felkapott terület a Lime szempontjából, ezt Irmai Krisztián, a vállalat magyarországi képviseletének munkatársa is megerősítette lapunknak. Mint elmondta, jelenleg 150 rollert üzemeltetnek Érden, és ha igény van rá, bővíthetik is a járműparkot. „Az azonban nem célunk, hogy teljesen »elárasszuk« a várost, figyelünk a lakosság igényeire”– mondta Irmai.
Bár az önkormányzat szerint a többség elégedett a bérelhető rollerekkel, lapunknak sokan panaszkodtak a felhasználók figyelmetlenségére, balesetveszélyes rendetlenségére is. „Szerintem egy nagyon jó kezdeményezés volt a roller bevezetése Érdre (…), csak sajnos az utak nem teszik lehetővé a normális közlekedést vele. Illetve a másik probléma, hogy nem tudnak rá egyesek vigyázni, nálunk pl. rendszeresen a villanyoszlopra vannak felakasztva (Sárd u.), szanaszét dobálva” – írta Fruzsina.
László szerint ez nagyon hasznos találmány és remek közlekedési eszköz – lesz majd, amikor a használói tudnak kulturáltan közlekedni vele. „Érden jellemzően az úttesten látni őket, máshol nem alkalmas – szerintem – az útburkolat (még!) ezeknek a járműveknek. 10-ből 6 rolleres megy, mint a töketlen egér, mintha sérthetetlenek lennének” – jegyezte meg a férfi, de sokan említették a bokrokba, árokba dobott, vagy akár a járda közepén leparkolt rollereket is.
A probléma a parkolóhelyek hiányából is adódik. Irmai Krisztián elmondta, a Lime a városvezetéssel együttműködve egyfajta hibrid parkolási rendszert szeretne kialakítani: a központban úgynevezett mikromobilitási pontokat alakítanának ki, ahol szabályosan le lehet parkolni a rollerekkel. „Akár 50-100 méterenként is érdemes lenne parkolózónát kijelölni. A város más zónáiban pedig maradhatna a szabad parkolás” – mondta a Lime képviselője.
Az utcán hagyott e-rollereket országszerte „juicerek”, azaz a céggel szerződésben álló vállalkozók gyűjtik be. Mint megtudtuk, a Lime-nak Érden egy ilyen logisztikai partnere van, de ez a cég gyűjti be Tárnokon, Százhalombattán is a járműveket. A szétdobált rollerek problémájáról szintén megkérdeztük az önkormányzatot. László Ferenc elmondta, a város most elemzi az elmúlt egy év adatait, a nemzetközi és hazai megoldásokat, hogy ősszel a közgyűlés elé vigye a rollerekre vonatkozó rendelettervezetét.
A városháza kommunikációs vezetője szerint több lehetőség is szóba jöhet, a már említett mikromobilitási pontok kijelölésétől a különböző jogcímen szedett közhasználati díjak megállapításán, a rollermentes zónák kijelölésén keresztül szabálytalanság esetén bírság kivetéséig. Azonban nem céljuk a bérlés visszaszorítása sem: Érd vezetése egyszerre szeretne környezetbarát és rendezett közlekedést. Az e-rollereknek van helye ebben a struktúrában, a tőlük várt bevételeket pedig visszaforgatnák a városi fejlesztésekbe. Tekintve, hogy az elmúlt időszak tesztidőszaknak számított, László Ferenc még nem tudott konkrétumot mondani a várható bevételekről – a rollermegosztó cégekkel folytatott városi tárgyalások azonban jelenleg is zajlanak.