„A pesti alsó rakpart tervezése során volt az a korábbi szakmai döntés, hogy a Lánchídtól délre eső rész teljesen autómentes lesz. Ennek bejelentésével várnom kellett eddig a hétig, felismerve azt, hogy lehet, nem a kampány a legjobb időpont rá” – mondta a Telexnek adott interjújában Karácsony Gergely főpolgármester. Mivel a témában azóta sem volt bejelentés, rákérdeztünk a fővárosnál, mik a pontosabb tervek.
Balogh Samu, a főpolgármester közlekedésfejlesztésekkel is foglalkozó kabinetfőnöke lapunkkal közölte, hogy már Karácsony Gergely választási programja is tartalmazta a Pesti alsó rakpart fokozatos átadását a gyalogosforgalom számára. Hozzátette: sok érv szól a Lánchídtól délre eső, belvárosi szakaszok autómentessé tétele mellett, ez például a világ egyik legszebb épített környezete.
Balogh Samu elmondta, hogy folyamatban van a tervezés. A részletek meghatározására összeül az önkormányzat civil munkacsoportja, amibe a zöld és civil szervezetek mellett az Autóklub szakembereit is meghívták, és az érintett kerületi önkormányzatok is beleszólhatnak. Itt fog tisztázódni, milyen hosszú legyen az autómentes szakasz, aminek a kivitelezését a 3-as metró középső szakaszának felújítása után, a jövő év első felében kezdenék meg.
2020 elején, kinevezése után Bardóczi Sándor fővárosi főtájépítész egy interjúban már célzott arra, hogy
„a Pesti alsó rakpartot, a Szent István parktól a Bálnáig, egy hosszabb folyamat során vissza lehetne adni a városnak ebből a kloáka maxima, autópálya állapotból. Erre Tarlósék kiírtak pályázatot, tök jó eredménnyel, csakhogy a legjobbakat kihajították az ablakon.”
Ezután 2020-ban fél éven át, májustól október végéig minden hétvégén a gyalogosoké és kerékpárosoké volt a pesti alsó rakpart. A rakpart lezárása a forgalmi adatok alapján nem okozott torlódásokat a városban, a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedési feltételein azonban jelentősen javított.
A lezárást a Medián közvélemény-kutatása szerint a budapestiek többsége támogatta: 73 százalék egyetértett azzal, hogy hétvégeken szüntessék meg a gépkocsiforgalmat, de még a forgalom teljes megszüntetését is 59 százalék helyeselte. A megkérdezettek több mint fele akár hosszabb távon is el tudná képzelni az autómentes rakpart koncepcióját. 22 budapesti civil szervezet ekkoriban kezdeményezte, hogy sétány legyen a Pesti alsó rakpartból, és emellett több érvet sorakoztattak fel.
2021. június elején lezárták a Pesti alsó rakpartot a Margit híd és az Országház között, és elkezdődött az átépítés. A felújított szakaszt 2021 decemberében adták át, de csak a gyalogosok és kerékpárosok számára, az autósok csak most, április 11-én, hétfőtől vehették birtokba az úttestet.
A következő szakasz az Országház és a Belgrád rakpart (Erzsébet híd) között húzódik. Ez a rész lehet autómentessé alakítva. Azonban bármekkora szakaszt, akár csak egy 10 méterest is zárnak le a Pesti alsó rakpartból, az a pesti, Duna menti átmenő forgalom teljes megszüntetését jelenti majd.
A részletekről ugyan még nincs döntés, de valószínűleg egy olyan, sétáló jellegű utat kell elképzelni a rakparti út helyén, amit egyes közszolgáltatások autói, mint például a szemeteskocsi, a Főkert, valamint a mentők, tűzoltók, rendőrök járművei is használhatnak szükség esetén.
Várostervezők, urbanisztikai szakemberek legalább egy évtizede hajtogatják, hogy Budapest egyik legkiaknázatlanabb területe az autók által kisajátított alsó rakpart, ami miatt gyalogosan szinte lehetetlen közel menni a Dunához. Eközben a nyugati nagyvárosokban Bécsben, Párizsban, sőt Pozsonyban is egyre nagyobb folyó menti területeket tesznek autómentessé, átadva azokat a gyalogosoknak és kerékpárosoknak.