A kezdeményezés Észak-Amerikából indult ki, a Black Friday antitézisként. Ott olyan méreteket öltött a vásárlási láz, hogy már halálesetek is történtek.
„Ahelyett, hogy elmennél az őrültekházába, tarts egy bevásárlásmentes napot, egy Buy nothing day-t” – fogalmaz dr. Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.
Az egyesület 2002-ben kezdett el foglalkozni a fenntartható fogyasztással, és már akkor tapasztalták, túl sok olyan terméket vásárolunk, amire valójában nincs is szükségünk. Amikor 5-6 évvel ezelőtt Magyarországra is berobbant a Black Friday őrület, még aktuálisabbá vált a téma. Idén arra helyezték a hangsúlyt, hogyan vásároljunk tudatosan a karácsonyi időszakban: „Válasszuk ki a valóban jó ajánlatokat, ne dőljünk be a megtévesztő akcióknak! Ha cseréljük a terméket, olyat válasszunk, amire tényleg szükségünk van, ami javítható és tartósan a szolgálatunkba állhat!”
Dr. Haraszti Anikó pozitív változásról is beszámolt. Az utóbbi években nálunk is meghonosodott az a szokás, hogy az ünnepekkor szolgáltatást ajándékozunk: utazást, színházjegyet, fürdő- vagy állatkerti belépőt, koncertjegyet. Mivel a vírushelyzet miatt ezek igénybevétele momentán bizonytalanná válik, sajnos újra előtérbe kerülhet a termékek vásárlása.
A vásárlás mentes nap üzenete még a környezettudatosan működő háztartásokba is csak lassan jut el, mondja a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa, hiszen a mai szociális kulturális környezetben az emberek, ha lemondanak egy termékről, azt még életszínvonaluk és státuszuk visszaeséseként élik meg.”