A legnagyobb csoport, amelyet érintenek a változások, a középiskolásoké. A négy oktatási intézményből három különleges helyzetben van, ugyanis falaik közé általános iskolás, illetve kisgimnazista (5.-8.-os) és általános iskolás diákok is járnak, így egyes osztályoknál rendes tanmenet szerint, a többinek pedig online zajlik az oktatás, ami szervezőmunkát és rugalmasságot követel a pedagógusoktól. A Vörösmarty Gimnáziumban például a tantestület fele – mintegy harminc pedagógus – oktat egyszerre az 5-8-ik osztályosoknál, illetve a 9-2-eseknél.
„Jelenleg digitális órarend kialakítását végezzük, odafigyelve arra, hogy az önálló feldolgozásnak és a projektmunkának is teret adjunk. Az átállás gördülékenyebb, mint tavasszal, hiszen mind a gyerekek, mind a pedagógusok felkészültebbek, ráadásul a betegség vagy karantén miatt otthon maradt diákok, pedagógusok eddig is online módon kapcsolódtak a munkába” – mondta lapunknak Szilasné Mészáros Judit intézményvezető. Az iskola egyébként a szülők kezdeményezésére és anyagi összefogásával webkamerákat, mikrofonokat, valamint laptopokat szerzett be mintegy egymillió forint értékben, így megerősíthették a digitális oktatás hátterét. A tanárok 32 kamera segítségével akár a tanteremben, a tábla előtt állva is oktathatnak, ahogy a „békeidőkben”.
A Gárdonyi iskolában szintén felkészülten várták az online oktatást, hasznosítva a tavaszi tapasztalatokat. „A nyolcszáz diákból több mint háromszáz tanul most otthon. Azok a pedagógusok, akik csak a gimnáziumban tanítanak, otthonról végzik ezt a munkát, akik pedig az általános iskolában is, azok a gimnáziumi órájukat külön teremben, digitális formában tudják megtartani. Az órarendet ezért nem kellett megváltoztatni” – mondta Pintérné Bernyó Piroska intézményvezető.
A Marianum iskola is vegyes, azaz vannak általános iskolai és gimnáziumi osztályai is. Mint Takácsné Tóth Noémi igazgató az ÉrdFM 101.3-nak elmondta, zökkenőmentesen át tudtak állni a gimnazisták digitális oktatására, az ehhez szükséges tervet már október elején elkezdték kidolgozni, és két héttel ezelőtt véglegesítették. „A nyár folyamán igyekeztünk elegendő számítógépet is beszerezni” – tette hozzá az igazgatónő, aki elárulta azt is: a kollégák továbbképzésen is részt vettek, hogy elsajátítsák a szükséges online felület (Teams) kezelését.
Bár ezt kevesen tudják, az online oktatás nemcsak a középiskolásokat érinti, hanem a súlyosan és halmozottan sérült gyerekeket is, ugyanis a fejlesztő nevelésoktatást ellátó iskolák működési rendjét is érintették a változtatások – tudtuk meg Sátori Boglárkától, a Móra intézményvezetőjétől. Az autista, enyhén vagy középfokban értelmileg sérült gyerekek ugyanúgy bejárhatnak az iskolába, ahogy eddig, de az a tizenhat, súlyosan és halmozottan sérült gyermek, aki fejlesztő nevelésoktatásban részesül, mostantól ezt online formában kaphatja csak meg. E gyerekek fejlesztése eddig sem az iskolában történt, hanem egy megállapodás keretében a Szülők Fóruma Egyesületnél, illetve otthon, fejlesztőpedagógus segítségével. Mostantól azonban a szakember nem jár ki, hanem online oldja meg a fejlesztést. Ez azért egy súlyosan sérült gyermekkel nem egyszerű, még akkor sem, ha a Móra konzultációs lehetőséget és ügyeletet biztosít a szülőknek.
Az online zenetanulás sem lehet kis falat – hogy mekkora is voltaképp, arról a zeneiskolás diákok hamarosan fogalmat alkothatnak, ugyanis a Lukin zeneiskola is átállt a digitális oktatásra, már ami a 9. évfolyamos, illetve ezek feletti évfolyamokon tanuló diákjait illeti. Mint Szabóné Bán Ildikó, a Lukin AMI vezetője lapunknak elmondta: az, hogy 8. évfolyamig az iskolában tanítanak, felette pedig online, nagy kihívás a zenetanároknak. Az iskola nyár óta készült az online oktatásra, felállították a megfelelő platformokat is. Az intézményvezető szerint nem valószínű, hogy az online oktatás miatt elveszítenének diákokat. Tavasszal sem történt ilyen, és aki szeptemberben beiratkozott, az már marad is ebben a tanévben.
Szalagtűzés csak farsang után
Jövő év februárjára halasztották szalagavató ünnepségeiket az érdi középiskolák, a vírushelyzet miatt. AGárdonyi végzős gimnazistáira 2021. február 26-án tűzhetik majd fel az elválást szimbolizáló szalagot – legalábbis a jelen tervek szerint. Pintérné Bernyó Piroska iskolaigazgatótól megtudtuk: a két 12.-es osztály közül az egyik már elkezdte a felkészülést is. „Tavaly a ballagás maradt el, és látszott, hogy mennyire fáj a fiataloknak, tudom, a szalagavatóval se lenne másképp. A diákok szeretnék magukat megmutatni, és mindent el is követünk, hogy erre sor kerüljön, betartva az aktuális szabályokat, de sajnos nem rajtunk múlik. Ha mégsem tudjuk megrendezni hagyományos formában a szalagavatót, körvonalazódik másik megoldás is, de erről még korai lenne beszélni” – fűzte hozzá.
A VMG február 21-ére tervezi a szalagtűzési ceremóniát. „Abban reménykedünk, hogyha másként nem is, az öt végzős osztályt megbontva megtarthatjuk az ünnepséget, abban a formában, ahogy a járványügyi helyzet megengedi, az akkor érvényes szabályok betartásával. Más években telt házas ez a rendezvény, nagyjából kétezren vannak jelen – idén ezt biztos nem tudjuk így megszervezni. Arra számítunk, hogyha egyszerűbb keretek között is, de valamilyen formában azért megtarthatjuk az ünnepséget” – mondta lapunknak Szilasné Mészáros Judit intézményvezető, hozzátéve: a felkészülés már megkezdődött, de a próbák nehézkesebbek, a diákok bizonytalanabbak. „Nincs az a felhőtlen boldogság, amivel ilyenkor készülődni szoktak a fiatalok” – mondta.
A Marianumban még nem tartanak szalagavatót – a tagozat csak pár éve indult, az első gimnáziumi osztály a jövő tanévben végez majd.