22_03_29_erdmost_nincskep

Szeressük magunkat!

22_03_29_erdmost_nincskep

Szeressük magunkat!

Az érdi Szenior Akadémia – amit a Milton Friedman Egyetem szervez immár több év óta – utolsó idei előadásán az érdeklődök újfent teljesen megtöltötték a művelődési központ előadótermét. S hogy ez rendre így van, már önmagában garanciát jelenthet arra, hogy az előadássorozat nem szakad meg.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Mert a sikernek éppen ez az egyik titka: a korosztály számára izgalmas, mindennapjaikhoz kapcsolódó kérdéseket venni fel a programba. De legalább ilyen fontos az előadó személyisége, közvetlen, közérthető stílusa. A mostani utolsó alkalommal mindkettő adott volt: Pataky Enikő a beteg–orvos kommunikációról beszélt.

Az előadó pontosan tudta, hogy szóljon közönségéhez, talán nem véletlenül, hiszen tizenhárom éven át vezetett egészségügyi magazinműsort Gyógyhír címmel a Hírtv-ben. A téma pedig minden túlzás nélkül olyan volt, amivel az idősebb korosztály naponta találkozik, hiszen – sajnos – ebben az életkorban szinte mindenki jár orvoshoz valamilyen okból. Pataky Enikő elöljáróban viszont éppen azt ecsetelte, mit tehetünk azért, hogy ezek az alkalmak ritkábbak legyenek, azaz, mit tehetünk egészségünkért mi magunk, mielőtt orvoshoz kellene fordulnunk. Úgy fogalmazott: a legfontosabb, hogy ne engedjük ki kezünkből sorsunk irányítását, de ennek a legfontosabb feltétele, hogy ismerjük önmagunkat. De még ennél is tovább ment Pascalt idézve, aki szerint legjobb gyógymód a szeretet – s ezt magunkra is vonatkoztatnunk kell, tette hozzá az előadó. Tehát ismernünk és szeretnünk kell saját magunkat, s akkor nagyobb eséllyel maradunk egészségesek. Mert a betegségek sem véletlenül találnak meg bennünket, mindennek oka van. Ahhoz adott hát tanácsokat a szakember, hogy irányítsuk a gyógyulási folyamatot, hogyan vegyük észre időben a figyelmeztető jeleket, miért forduljunk időben orvoshoz.

S ezzel el is érkezett az előadó a folyamat egyik lényeges eleméhez: a gyógyító szakemberhez, s föl is vázolta, hogy milyen a jó kommunikáció, milyen az ideális kapcsolat az orvos és páciens között. Jó volt ezt így összefoglalva hallani, de bizony ennek a kapcsolatnak a minőségét csak elenyésző részben tudjuk befolyásolni betegként, alapvetően az orvoson múlik a dolog. Megkérhetjük ugyan, hogy magyarázzon el valamit jobban vagy újra, mert nem értjük – a doktoroktól kapott információnak nagyjából 12 százaléka marad meg a betegben –, figyelhetünk a metakommunikációra, hiszen az arckifejezések, a kézmozdulatok sokat elárulnak a beszélő valós gondolatairól. De végső soron a másik félen múlik, hogy a kívánatos partneri viszony alakuljon ki a két fél között, és ezt semmiképpen ne próbáljuk – figyelmeztetett nyomatékosan Pataky Enikő – hálapénzzel elérni, az bizonyosan nem segíti elő azt, ami egy jól működő beteg–orvos kapcsolat lényege lenne: derűt és lelkesedést, gyógyulásba vetet hitet vinni haza a rendelőből.

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email