Szijjártó Péter bejelentette: mivel ez a beruházás már a digitális autóipari korszak egyik zászlóshajója, mivel itt egy új kutatási-fejlesztési központ jön létre, és mert ez a beruházás hozzájárul a magyar gazdaság átalakításának sikeréhez, a kormány 3 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásban részesítette az AVL-t az érdi kutatás-fejlesztési beruházásért.
Mint mondta, a világgazdaságban viharos sebességű változások zajlanak, amelyek nyomán rendkívül gyors átalakulási folyamatnak lehetünk ma szemtanúi. Rohamos gyorsasággal alakul át a magyar gazdaság is.
– Olyan új technológiák válnak a mindennapi sikerek alapvető feltételeivé, amelyekről néhány héttel, hónappal ezelőtt még azt gondoltuk volna, a science-fiction kategóriájából soha nem fognak továbblépni. Az új világgazdasági korszaknak az is jellemzője, hogy az átalakulás tempóját leginkább az autóipar diktálja. Azzal, hogy a hagyományos meghajtásról átáll az ágazat az elektromobilitásra, azáltal, hogy a digitalizáció tekintetében folyamatosan lép előre, azzal, hogy ma már arról beszélünk, hogy az autók önmagukat vezetik, és az egyre szigorúbbá váló környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés okán folyamatos, nagymértékű fejlesztésekre van szükség – hangsúlyozta Szijjártó Péter, hozzátéve: az autóipar hagyományos korszakában az európai autóipar egyik fellegvárává nőtte ki magát. Ez az ágazat 2010-ben 4000 milliárd forintos éves termelési értéket tudott felmutatni hazánkban, míg 2018-ra ez 8500 milliárd forintra nőtt. A magyar gazdaság és a magyar autóipar sikeresen átállt az új világgazdasági, illetve autóipari korszakra.
– Az autóipar új korszakában is elmondhatjuk, hogy európai fellegvár maradtunk – hangsúlyozta, kiemelve: az idei esztendő első négy hónapjában 11 százalékos növekedést tudott felmutatni az autóipar Magyarországon – nincs már messze az az idő, amikor éves szinten 10 ezer milliárd forintos éves termelési értéket felmutató autóiparról beszélhetünk.
– Versenyképességünket mutatja, hogy minden, a magyar autóiparban előállított termék és szolgáltatás 90 százaléka a világpiacon kerül értékesítésre, és 173 ezren dolgoznak ebben az iparágban – mondta Szijjártó Péter, aki utalt arra is: a verseny óriási, a ma ünnepelt beruházást is komoly, regionális versenyben sikerült megszerezni, és sok ország, város boldog lenne, ha az AVL hozzájuk vitte volna kutatás-fejlesztési központját.
– Folyamatosan újabb és újabb érveket és indokokat kell szolgáltatnunk annak érdekében, hogy minél több ilyen beruházás találja Magyarországot a legvonzóbb helyszínnek, ezért jövő héttől kettő százalékkal csökken a szociális adó, és több, az adóadminisztráció egyszerűsítésére vonatkozó döntést is hoztunk a közelmúltban – zárta szavait Szijjártó Péter.
Dirk Janetzko, az AVL Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az ünnepségen elmondta: 2018-ban született meg a döntés, hogy új telephelyet építenek. Az infrastruktúra és Érd vezetésének együttműködési hajlandósága eredményezte, hogy városunkra esett a választás. Az is fontos érv volt, hogy a magyar kormány támogatást biztosított a cég számára.
Prof. dr. Helmut O. List, az AVL LIST GmbH tulajdonosa a cég múltjáról, jelenéről és jövőjéről, valamint a fejlesztési irányokról beszélt. Mint hangsúlyozta: most jött el az idő arra, hogy új beruházást eszközöljenek, és a több telephelyen dolgozó munkatársakat egy helyre költöztessék.
– Nagyon örülünk annak, hogy a robbanásszerűen fejlődő városban, Érden lerakhatjuk a mai napon az alapkövet. Köszönetet mondok mindazoknak, akik ezt lehetővé tették – hangsúlyozta.
T. Mészáros András polgármester beszédében elmondta: az hogy az AVL központi telephelye 12-13 milliárd forintos beruházással Érden épülhet meg, a város szempontjából áttörést jelent.
– Érd egy félig kész város, ebből kell kitörnünk minél hamarabb, hogy egészen készen legyünk. Ehhez a maihoz hasonló lépések kellenek. Van ugyan egy-két nagyobb cég már Érden, de ha azt nézzük, hogy legalább ötven olyan kellene, mint az AVL, hogy az érdi gazdaság a saját lábán tudjon megállni, akkor nem győzzük eleget hangsúlyozni e befektetés fontosságát. A közmondás szerint egy fecske nem csinál nyarat, de én azt mondom: igenis, itt Érden, ez az egy fecske nyarat fog csinálni, és olyan példamutató fejlesztés jön most létre, ami városunkat nagyon vonzóvá teszi – hangsúlyozta T. Mészáros András, aki arról is beszélt, hogy Érden mintegy hetvenezer ember él, aki városunkban veszi igénybe a szolgáltatásokat az oktatástól az egészségügyig. Minden évben 600-700 gyermek születik itt, és évente bővíteni kell az óvodai, iskolai férőhelyeket, a lakosság átlagéletkora pedig negyven év alatt van – az AVL tehát egy lendületesen fejlődő, fiatalos városban építi meg központját. Hozzátette: a lendületes fejlődés az utóbbi tíz évben kezdődött, és a Batthyány-programnak, illetve a Modern Városok Programjának köszönhetjük a dinamikus növekedést.
– Ezt a fejlődést nem szeretnénk abbahagyni. Az építkezési hullámot olyan cégek, kutatás-fejlesztési iparágak beköltöztetésével tudjuk fenntartani, mint amilyen az AVL – zárta szavait a polgármester, aki Érd infrastrukturális előnyeire (a Duna közelsége, vasútvonalak, autópályák megléte, a repülőtér gyors elérhetősége) is felhívta a figyelmet.
Dr. Aradszki András országgyűlési képviselő köszöntőjében kiemelte: Érd ugyanúgy korszakhatáron áll, mint az autóipar, az innováció és a kutatás-fejlesztés. Fontos, ebben Magyarország és Érd úgy vegyen részt, hogy a lehetőségeink ne beszűküljenek, hanem kitáguljanak.
– Az, hogy AVL ide költözik hozzánk, ide hozza kutatásai jelentős részét, segít minket a klímavédelemben is, hiszen jelentős ráfordításokat eszközölnek a megújuló energiák, illetve a tiszta energia felhasználásával működtethető gépjárművek kutatására. Jelzésértékű számunkra, hogy Magyarország nem beszél a klímavédelemről, hanem cselekszik, és minden ilyen beruházás, amely ezt szolgálja, az nemcsak a magyar nemzetet, hanem Európa jövőjét is szolgálja – zárta szavait.
Az AVL Hungary a világ legnagyobb független, belső égésű, hibrid, valamint elektromos motorok és hajtásláncok fejlesztésével, szimulációjával és tesztelésével foglalkozó vállalatcsoportjának hazai leányvállalata. A 17 éves magyarországi múltra visszatekintő cég kutató-fejlesztő munkát folytat, amely személy- és tehergépjárművek, építőipari és mezőgazdasági gépek hajtásláncainak fejlesztését foglalja magában. A cég kompetenciájába mind a hagyományos, belsőégésű, mind a hibrid és tisztán elektromos hajtásláncok beletartoznak.
Az új komplexum egy 5,6 hektáros területen kap helyet a város déli részén, közvetlenül az M0-ás autóút és az M6-os autópálya szomszédságában. A 12 hónap alatt felépülő új magyarországi központ az AVL globális hálózatának második legnagyobb egysége lesz. A két irodaházból álló új AVL cégközpont első irodaháza egy négyszintes, bruttó 6100 négyzetméter alapterületű, 49 különböző típusú irodából, 200 fő kapacitású vállalati étteremből álló, 400 fő befogadására alkalmas komplexum lesz. Érden kap helyet majd 12 tesztpad is, amelyek 2020-ra készülnek el, 2021-re pedig teljes kapacitással működik majd az új AVL központ. Az AVL érdi fejlesztése révén 350 új munkahely jön létre, amelyből 250-et mérnökök töltenek be.