Az Érdi Tankerület általános iskoláinak felső tagozatos diákjai vehettek részt a versenyen, itt két korosztályban hirdetett eredményt a zsűri: külön értékelték az 5-6. és a 7-8. osztályosokat. Az országos versenyre utóbbi győztese, Kis Nóra Anna jutott tovább.
A verseny két feladatból állt. A diákoknak fel kellett olvasniuk egy kötelező és egy szabadon választott szöveget. Előbbit a Nida Juditból és Dózsa Lajosból álló zsűri választotta ki három szöveg közül, amit lezárt borítékban kapott meg a versenyt szervező könyvtár.
Nida Judit, a Csuka Zoltán Városi Könyvtár igazgatóhelyettese, a zsűri egyik tagja felhívta a figyelmet rá, hogy az értékeléskor nem a színészi előadásmódra kíváncsiak, hanem többek között a szép kiejtésre, a szöveghűségre és a helyes hangsúlyozásra.
– Biztosan van köztetek olyan, aki világhírű színész vagy színésznő lesz, de most nem ez a feladat, hanem, hogy egyszerűen, érthetően olvassátok fel a szöveget úgy, hogy a hallgatóságotok, is megérthesse azt – tette hozzá a zsűri másik tagja, Dózsa Lajos, az ÉSZC Kós Károly Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának igazgatója.
A versenyen idén, az eddigi évekhez képest kevesebben, tizenhatan indultak, de mint azt Dózsa Lajos kiemelte, ők tizenhatan már mind nyertesei a megmérettetésnek.
– A tiszta beszéd nemcsak egy úri passzió, hanem mindannyiunknak fontos lehet. Hogy egy hétköznapi példát emeljek ki: aki nem tisztán ejti a szavakat vagy rosszul hangsúlyoz, azt sokkal rosszabbul lehet megérteni a telefonban is. A helyesírás szempontjából is fejlesztő értékkel bírhat a szép beszéd. Végül, de nem utolsó sorban olyan gyönyörű a magyar nyelv, miért mennénk el a pongyolaság irányába? – válaszolta Nida Judit arra a kérdésre, hogy a hétköznapi életben miért lehet fontos a szép magyar beszéd.
Az egyik legrangosabb országos versenynek számító Kazinczy-versenyt egyébként ötvenhárom évvel ezelőtt, 1966-ban rendezték meg először. Ennek előzménye volt, hogy Péchy Blanka alapítványt hozott létre a szép magyar beszéd igényének terjesztése érdekében Kodály Zoltán „riadója” után azzal, hogy: „Gátat kell vetnünk a rossz hangsúly, értelmetlen tagolás, helytelen kiejtés mételyező hatásának.” Wacha Imre, nyelvész és beszédtanár, aki a kezdetektől zsűrizte az országos döntőbe került diákok szép kiejtését, azt tanácsolta a fiataloknak: „Ne szépen akarjanak beszélni, ne csak szépen akarjanak felolvasni, hanem mindig okosan! Mindig úgy, hogy a hallgató láthatatlanul is lássa azt a gondolatot, azt a szándékot, amelyet megszólaltatnak. Tisztán (beszédhiba nélkül) kell beszélni – ez természetes követelmény. De sohasem csak szépen.”
A 2019. évi Kazinczy Szép Magyar Beszéd verseny eredményei
5-6. évfolyam:
I. helyezést ért el:
Rubus Réka 6. osztályos tanuló, Zimándy Ignác Általános Iskola (Törökbálint)
II. helyezést ért el:
Major Csenge Manda 6. osztályos tanuló, Zimándy Ignác Általános Iskola (Törökbálint)
III. helyezést ért el:
Siegler Anna 5. osztályos tanuló, Eötvös József Német Nemzetiségi Általános Iskolája (Diósd)
7-8. évfolyam:
I. helyezést ért el:
Kis Nóra Anna 7. osztályos tanuló, Vörösmarty Mihály Gimnázium (Érd)
II. helyezést ért el:
Gyárfás Helga 8. osztályos tanuló, Andretti Károly Általános és Művészeti Iskola (Sóskút)
III. helyezést ért el:
Magyar Eperke 8. osztályos tanuló, Bolyai János Általános Iskola (Érd)