22_03_29_erdmost_nincskep

10% felett az idő előtti iskolaelhagyók aránya

22_03_29_erdmost_nincskep

10% felett az idő előtti iskolaelhagyók aránya

A legfrissebb kimutatások alapján, az iskolaköteles magyar népesség több, mint tíz százaléka már 16 éves kora előtt otthagyja az iskolát, ami egyrészt rengeteg gondot okoz az élet számos területén, másrészt közben Magyarország az Európai Unió stratégia célkitűzéséhez kapcsolódva vállalta, hogy 2020-ig 10 százalékra csökkenti a a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányát. Erről tartottak konferenciát a Nemzeti Pedagógus Kar szervezésében a közelmúltban Érden.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Magyarország is kapcsolódott ahhoz az európai uniós célkitűzéshez, hogy 2020-ra minimum 40 százalékot érjen el a felsőfokú végzettséggel rendelkező fiatalok aránya, és 10 százalék alá essen az oktatást korán elhagyóké. Előbbi könnyen teljesíthetőnek látszik, hiszen az Eurostat felmérése alapján míg 2002-ben csak 14,4% volt a diplomás fiatal felnőttek aránya Magyarországon, addig idén ez már elérte a 32,1%-ot. A korai iskolaelhagyás tekintetében azonban nem javult a helyzet: a 18-24 évesek 12,5 százaléka esik ki még most is az oktatásból 8 általánossal, ami 0,4 %-os emelkedést jelent 2012 óta.

A leginkább veszélyeztetett tanulók aránya Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a legmagasabb, átlagosan 14–16 százalék. Az idei tanévben például az Ózdi és a Záhonyi járás adatai a legmagasabbak, ezeken a területeken a diákok több mint 36 százaléka veszélyeztetett a lemorzsolódásban: Ózd térségében ez 800, míg Záhony környékén ez 304 diákot jelent. A legkevésbé veszélyeztetett diákok pedig Pest és Győr-Moson-Sopron megyében élnek.

A korai iskolaelhagyásnak számos kedvezőtlen hatása közül a legfontosabb a foglalkoztatás kérdése, hiszen a középfokú végzettség és szakképesítés az, ami esélyt adhatna a társadalomban, az életben és a munkaerőpiacon való boldoguláshoz. A szakképesítés hiánya ugyanakkor magában hordozza a munkaerőpiacról való kiszorulás és a társadalom peremére sodródás kockázatát.

A szakemberek szerint úgy teljesíthető a vállalt cél, ha az oktatáspolitika a szociális területektől a foglalkoztatásig, más területekkel összefogva közösen lép fel a korai iskolaelhagyás visszaszorításáért.

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email