Egy különleges, de korántsem egyedi esetről számoltunk be önöknek a minap. Egy Favágó utcai lakos azzal a problémával fordult szerkesztőségünkhöz, hogy hosszú hetek óta nem égnek a lámpák a Favágó, valamint a szomszédos utcákban. Mint kiderült, a hibát az okozza, hogy egy, a környék közvilágításában szerepet játszó transzformátor meghibásodott.
Ez önmagában nem feltétlenül lenne gond, csakhogy ez a transzformátor magánterületen áll, vagyis a szakemberek csak a tulajdonos jelenlétében tudnak bejutni a telekre. Amivel többször meg is próbálkoztak az elmúlt hetekben, de valahogy mindig elkerülték egymást. Az ügy megállt.
Az ÉrdMost-ot az esetről tájékoztató lakos ugyanakkor hozzátette, hogy legutóbbi információi szerint hamarosan kisajátítják/lekerítik az érintett lakó telkéből azt a részt, amelyen a transzformátor áll, így előbb-utóbb happy enddel zárulhat a történet.
Ahogy arról korábbi cikkünkben is beszámoltunk, a közvilágítás működésében illetékesek mindannyian ismerték a kialakult helyzetet, és mint elmondták, a hiba az áramszolgáltatónál keresendő. Miután Érden az áramszolgáltatás biztosítása az E.ON Hungária Csoporthoz tartozó ELMŰ Hálózati Kft. feladata, ezért kérdéseinkkel hozzájuk fordultunk.
Mivel az ügyfélszolgálaton csupán annyit árultak el, hogy érkeztek hozzájuk bejelentések az érintett utcákból az elmúlt hetekben, ezért bővebb felvilágosításért megkerestük a cég sajtóosztályát.
Tájékoztatásuk szerint a közvilágítás hibáját a növényzet okozta zárlat vagy a transzformátor állomás elosztószekrényében lévő berendezések meghibásodása okozza. Elismerték, nehézséget jelent, hogy utóbbi magánterületen van, és nem biztosított a folyamatos elérése.
Azonban felvették már a kapcsolatot az ingatlan tulajdonosával, és akár a héten megtörténhet az emlegetett transzformátor kerítésen kívülre helyezése, ami a későbbiekben 24 órás, akadálymentes hozzáférést biztosít majd az eszközhöz. Ezzel pedig nem csak a helyi közvilágítás, de lakossági hibaelhárítás is biztonságosabb lesz a környéken.
Viszont addig is, amíg a trafóhoz nem lehet hozzáférni, áthidaló megoldásként az utcán lévő oszlopra kismegszakítókat szereltek fel, hogy a közvilágítás egy részének működőképességét biztosítsák. Ez egy ideiglenes műszaki megoldás, sikerességét pedig csak a transzformátorhoz való közvetlen hozzáférés után tudják ellenőrizni, hangsúlyozták.
Emellett arra kérték az Érdi Városgazdát, hogy végezzenek gallyazást a kérdéses utcákban, hogy a zárlatot okozó hibahelyet mielőbb meg lehessen találni.
Kérdésünkre, hogy milyen gyakori, hogy egy közmű, mint például egy transzformátor magánterületen van, azt válaszolták, hogy városias környezetben nem ritka, jellemzően a trafók 20-30 százaléka van saját tulajdonú telken. De az esetek többségében biztosított a transzformátorok non-stop elérése.
Szintén régebb óta nincs közvilágítás a Budafoki út egy szakaszán, ami egy villanyoszlopot kidöntő autósnak köszönhető. Mint azt László Ferenc, a Polgármesteri Hivatal kommunikációs vezetője elmondta, itt a bürokrácia útvesztőiben kell a megoldást keresni.
„Meg kell állapítani a felelősöket, jogszabályi, törvényi előírások vannak, stb, vagyis végig kell vinni egy meglehetősen időigényes eljárást, hogy újra égjenek a lámpák”
– nyomatékosította László.
A konkrét esetekben felmerülő nehézségektől függetlenül jó tudatosítani, hogy a közvilágítás már eleve egy többszereplős rendszer, különböző feladatokkal és felelősségekkel. Érden az önkormányzat az, aki megrendeli a szolgáltatást. A szolgáltatáson aztán további két résztvevő osztozik.
Az egyik a GREP Zrt. Ők azok, akik a lámpatestekért, azok cseréjéért, karbantartásáért a felelősek. (Róluk egyébként sokat hallhattunk a múltban, hiszen ők voltak, akik kétszer is korszerűsítették Érd közvilágítását az elmúlt egy évtizedben.)
Míg minden egyéb műtárgy a harmadik szereplőnél, az áramszolgáltatónál van. Magyarán az oszlopok, vezetékek, transzformátorok, egyebek fenntartása, gondozása és fejlesztése elsősorban az E.ON dolga, akik természetesen nem csak helyben, hanem országos szinten üzemeltetik a hálózatot.
Vagyis ha homokszem kerül a gépezetbe, akkor az illetékeseknek először azt kell kideríteni, hogy ki a bajok forrása. Amit a lakosság tehet ez ügyben, hogy észleli a sötétséget, és ha zavarja, akkor veszi a fáradtságot és bejelenti, ahol lehet. Márpedig erre több lehetőségünk is van.
Egyrészt részletesen megírhatjuk az adott problémát a kozvilhiba.hu/hibabejelentes oldalon, ami egy országos hibabejelentő honlap.
Másrészt az érdi önkormányzatnak is szólhatunk a +36-23-522-300-as telefonszámon, a 215-ös melléket kérve.
Harmadrészt pedig az E.ON honlapja is a rendelkezésünkre áll, amit IDE KATTINTVA találnak.
Amit viszont senkinek sem ajánlunk, hogy a Facebook-ra írja ki ha sötétségbe borul az utca. Az ugyanis nem fog hivatalos bejelentésnek minősülni. Amennyiben biztosra akarunk menni, úgy a fentebb leírt helyeken tehetünk panaszt.
Hogy milyen gyors reakcióra számíthatunk, az mint látjuk bizonytalan, de ha például csupán egy-egy lámpatest hibásodik meg, akkor általában 5-6 nap alatt intézkednek. Kiterjedtebb területet érintő esetben nyilván több idő kell a javításhoz, nem beszélve a fentebb bemutatott összetettebb szituációkról. Mindenesetre jelezzék ha bármi problémát látnak a közterületi lámpákkal, abból baj nem lehet.