Meghibásodott kedd délelőtt a vasúti jelzőberendezés Érden az Esküdt utcai átjárójában. Vélhetően emiatt a sorompó – a piros jelzés ellenére – ráengedte a forgalmat a székesfehérvári vonatra. Szerencsére az autósok figyeltek, így nem történt tragédia. Azonban több sofőr is türelmetlenkedett, őket a várakozó gyalogosok figyelmeztették a veszélyre.
A MÁVINFORM nem jelezte a hibát, azonban a mozdonyvezetőket minden bizonnyal értesítették, mert nagyon lassan közlekednek az érintett vonalon a vonatok. Érd-Alsó állomáson 15 perces késéssel számolnak.
Az ÉrdMost az alábbi kérdéseket küldte a MÁV ZRt. Kommunikációs Osztályának:
Érden a megkeresésben jelzett vasúti átjáró sorompója ma 9:05-kor hibásodott meg, amelyet munkatársaink 13:00 óra előtt elhárítottak.
A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések. A biztosítóberendezés működéséhez szükséges a vasúti átjárók üzemképes állapota, ezért ha valamilyen okból meghibásodás történik, az hibát jelez, amit a forgalmi szolgálattevő érzékel. Ő értesíti a biztosítóberendezés-szakszolgálatot, akik lehetőség szerint azonnal indulnak helyreállítani. A mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről, ezért a vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg, így ha a közlekedők betartják a KRESZ szabályait, nem történhet baleset.
Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén ún. üzemzavar állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha pl. a fénysorompó meghibásodott, és ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton.
Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.
A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a – egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott – fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
- A berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve ha a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.
- Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
- A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
Üdvözlettel:
MÁV Zrt. Kommunikációs igazgatóság