A csalók próbálják kihasználni, hogy egy felgyorsult világot élünk. Az elkövetőket minden esetben a pénzszerzés motiválja, próbálnak a bizalmunkba férkőzni. Az elkövetők adathalászat útján jutnak hozzá az adatainkhoz, ami már önmagában bűncselekmény. Ez úgy működik, mint a tengereken a halászat, megmerítenek egy nagy hálót, ebben fennakadnak bizonyos halak, amelyek áldozattá válnak. „Ugyanez történik a virtuális térben is: az adathalászok merítenek egy nagyot, aki fennakad a hálón, azt próbálják távoli irányítás útján, személyes kontaktus nélkül, utasításokkal ellátva megszabadítani a vagyonuktól.”
Régóta alkalmazott módszer az „unokázós csalás”, de az elmúlt időszakban megszaporodtak a bankintézetek nevében történő hívások is, illetve a csomagküldő szolgálatok nevében küldött e-mailek. A különböző pénzintézeteknek, telefonszolgáltatóknak megvan a jellegzetes színük, kinézetük, és elég, ha a csalók készítenek egy olyan klónozott weboldalt, ami megtévesztésig hasonlít mondjuk a bankunk oldalához. Vagy felteszik Magyarország címerét a weboldalra, ami sokakat félrevezet, és azt hiszik, valóban a NAV-tól jött a felszólítás. „Nem akarom, hogy elárverezzék a házamat, inkább befizetem ezt a 6000 Ft-ot. De ha ezt megcsinálják 150 emberrel, akkor nagy összeghez jutnak hozzá jogosulatlanul a csalás révén.” Olyan is előfordult, hogy a rendőrség nevében küldtek ki e-maileket a csalók, és gyorshajtásra hivatkozva szerettek volna pénzt kicsikarni a címzettekből.
Legyünk hát körültekintőek! A kéretlen üzeneteket, amelyekben ismeretlen linket küldenek, ne nyissuk meg, de be is állíthatjuk, hogy kéretlen üzenetek, spam-ek ne érkezzenek hozzánk, illetve vírusirtót is telepíthetünk a telefonunkra, okoseszközünkre. „Biztos mindenkinek ismerős a helyzet, amikor az informatikus távolról irányítja a gépünket. Ehhez vannak alkalmazások. A kéretlen üzenetekkel tulajdonképpen ilyen alkalmazásokat töltetnek le velünk. Amint megnyihttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg, telepítem ezeket a szoftvereket és onnantól távoli irányításúvá válik a telefonom, az asztali gépem, laptopom és teljesen kiszolgáltatottá válok.”
Ezért fontos, hogy ne töltsünk le ismeretlen banki alkalmazást, csak a saját áruházunkból. Ezek a vírusok ugyanis leszednek minden adatot, amit csak tudnak, hiszen sokszor beállítjuk, hogy megjegyezze az okoseszköz a jelszavunkat, bankszámlaszámunkat.
Ha gyanús telefonhívást kapunk, szakítsuk meg a beszélgetést, és sose adjunk ki semmilyen személyes adatot vagy jelszót. A szakember arra is kitért, hogy a vírushelyzet miatt megváltozott az életünk, nem foglalkozunk más dolgokkal annyit, unjuk az egészet és hajlamosak vagyunk kifecsegni olyasmit, amit normál körülmények között nem adnánk ki, így most még jobban figyeljünk! Idős hozzátartozóinkat pedig különösen óvjuk az ilyen esetektől. „Egy idős, magányos ember, aki kap egy-két kedves szót az ügyintézőtől, nagyon hálás tud lenni és máris a bizalmába férkőzött a csaló.”
Szatmáriné Berczi Dolóresz arra is felhívta a figyelmet, hogy ha valaki áldozatul esett, ne szégyellje, ne hibáztassa magát és ne váljon másodlagos áldozattá. Ne akarja eltitkolni családtagjai, ismerősei elől a történteket, inkább kérje a segítségüket. „A feljelentést akkor is meg kell tenni, ha a csalás virtuális térben valósult meg, hiszen ugyanúgy ott vannak a „lábnyomok” és minden visszakereshető.”