Mint arról az ÉrdMost még februárban beszámolt, sok egyéb projekt mellett az önkormányzat a helyi SUMP, magyarul az érdi „Fenntartható Városi Mobilitási Terv” kidolgozását is útjára indította.
A SUMP mindenkori szándéka – a megvalósítás helyszínétől függetlenül -, hogy előtérbe helyezze a környezetkímélő közlekedési megoldásokat, mint például a gyaloglás, a kerékpározás vagy épp a közösségi közlekedés. Célja a légszennyezés, a közlekedési dugók csökkentése és a közlekedésbiztonság növelése. Azaz, olyan közlekedési rendszer alakuljon ki, ami a gazdasági és társadalmi fejlődést szolgálja, nem mellesleg, élhetőbbé teszi az adott települést és annak szűkebb, tágabb környékét.
Mint megírtuk a helyi SUMP megalkotásának első lépése egy lakossági kérdőív volt, a második a már említett februári összejövetel, melynek során a tervezet létrehozásával megbízott cég képviselői találkoztak a város vezetésével, az önkormányzati képviselőkkel, a polgármesteri hivatal különféle szakirodáinak munkatársaival, valamint az egyes bizottságok tagjaival.
Míg a legfrissebb, a héten lezajlott harmadik etapban a város úgynevezett „meghatározó munkáltatói“ voltak a főszereplők, mondta el kérdésünkre Harmat Ákos alpolgármester.
A „meghatározó munkáltatók“ egy 25 fős vállalkozói kört, valamint az Érdi Ipartestület tagjait jelenti. Ezúttal ők fogalmazhatták meg Érd közlekedésével kapcsolatos elképzeléseiket a Polgárok Házában megtartott fórumon. Harmat Ákos Facebook-oldaláról egyébként azt is kiderül, mi alapján alakították ki a 25 fős véleményformáló vállalkozói csapatot.
Egyrészt figyelembe vették a 100-nál több főt foglalkoztató, érdi székhelyű nagyvállalatokat/intézményeket. Másrészt az 50 darab, 2023-ban legnagyobb nettó árbevétellel rendelkező, érdi székhelyű KKV-t. Nem utolsósorban pedig a 20 legnagyobb logisztikai, feldolgozóipari és nagykereskedelmi területen működő érdi székhelyű vállalkozást.
Az alpolgármester megjegyezte, noha a városvezetés is tudja, hogy a lakosság nagy része nem Érden, nem érdi cégeknél dolgozik, de épp az lenne az egyik célja a SUMP-nak, hogy egy jól átgondolt közlekedésfejlesztés a vállalkozásokat is egyre nagyobb számban bevonzhatná.
Egy fuvarozással foglalkozó helyi cég vezetője például azt vetette fel, akár érdemes lenne elgondolkodni egy, a város határai mentén haladó út kiépítéséről, azaz egy érdi körgyűrű létrehozásáról. Miként felmerült annak a lehetősége is, hogy esetleg a kisebb, szűkebb utcákban minibuszok járhatnának.
Felvetődött a helyi Duna-part közlekedési szempontból való kihasználása is, ami nem feltétlenül új ötlet, viszont továbbra is ugyanolyan érvényes, mint bármikor korábban. Ahogy a kötöttpályás megoldások újragondolása is szóba került, így például az is, amit a SUMP-ról született régebbi cikkünkben is írtunk, hogy akár az is egy – minden bizonnyal távlati – lehetőség, hogy a 4-es metró végállomása egyszer majd Érd legyen.
Harmat Ákos hangsúlyozta, pillanatnyilag a helyzetfelmérés szakaszában járunk, bármilyen gyakorlati, a szélesebb tömegek számára is észrevehető mozzanat csak akkor várható, ha a SUMP elkészül. Már csak azért is, mert ez a tervezet az előfeltétele, hogy a város egyáltalán pályázni tudjon az ehhez szükséges forrásokra.
A „Fenntartható Városi Mobilitási Terv“ következő megbeszélését június 2-án tartják, akkor a helyi civil szervezetek javaslatait hallgatják meg. Az alpolgármester hozzátette, a civilek hamarosan megkapják az eseményre szóló meghívókat, illetve, aki nem kap, de szeretne jelen lenni, az a harmat.akos@erd.hu e-mail címen jelentkezhet.