Egyre több a tragédia a MÁV hálózatán, amit bizonyít az is, hogy idén már 56 baleset történt vasúti átjáróban, amelyek során tizenöten vesztették életüket – hívja fel a figyelmet a MÁV. A figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése miatt már 90 esetben gázolt embert a vonat, ebből 11 baleset történt vasúti átjáróban. Ezek a számok jóval magasabbak az előző évi adatokhoz képest.
Az elmúlt két hétben két tinédzser tragikus halálát és egy fiatal súlyos sérülését okozta a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése a síneken.
A fiatalokat ért vasúti balesetek számának visszaszorítása érdekében a MÁV az Oktatási Hivatal együttműködését kérte a fiatalok edukálására annak érdekében, hogy a SÍN-TÉR balesetmegelőzési célú ismeretterjesztő filmsorozat epizódjai minél több diákhoz eljuthassanak.
A SÍN-TÉR sorozat a fékút, az elsodrási határ és az áramütés témakörében mutatja be érthetően, látványosan, a fizika törvényszerűségeivel alátámasztva a balesetek okait.
Megjegyezték azt is, hogy a minden esetben vétlen mozdonyvezetők súlyos traumát élnek át a balesetek során, különösen akkor, amikor fiatalt gázolnak halálra.
„Egy gázolásnak minimum két elszenvedő alanya van. Az egyik az áldozat, a másik pedig, akiről talán kevesebb szó esik, a mozdonyvezető. A mozdonyvezetők mi vagyunk, és számunkra rendkívül megterhelő és negatív élmény, amikor egy baleset megtörténik”
– hangsúlyozta a MÁV-START egyik mozdonyvezetője.
Molnár Péter hozzátette, hogy nagyon nehéz egy baleset után hazamenni, hiszen ekkor kezdődik el az események feldolgozása, de nekik ez a hivatásuk, nekik mihamarabb vissza kell állnunk a munkába.
„Felejthetetlen csattanások, szagok, illetve felejthetetlen momentumok, amelyeket soha nem lehet kitörölni az emlékezetünkből. Nekünk is van családunk, nekünk is vannak szeretteink”
– fogalmazott.
Az pedig csak a szerencsének tudható be, ha a közút-vasút találkozásánál az ütközés éppen nem egy kamionnal történik, hiszen volt olyan baleset, amely a mozdonyvezető halálával végződött.
Nem kizárólag a gázolásos balesetek okoznak fejtörést a szakembereknek. Három hete például egy fiatal életveszélyesen megsérült, amikor üzemi területen felmászott egy vasúti kocsi tetejére és áramütés érte. Az ilyen esetek sem egyediek, hiszen emlékezhetünk még, hogy 2018-ban Százhalombattán két fiatal szenvedett balesetet egy vagon tetején, az egyikük a helyszínen életét vesztette.
Visszatérve a gázolásos balesetekre, az elmúlt egy hónapban a fiatalokkal történt tragédiák mögött ott van a figyelmetlenség, hiszen egyre többet foglalkozunk a mobiltelefonunkkal, egyre többet használunk fülhallgatót és az ebből adódó figyelmetlenség a vasúti átjáróknál könnyen tragédiába torkollhat.
Az Oktatási Hivatal már konkrét lépéseket tett a diákok tájékoztatása érdekében, hiszen a fékút, az áramütés és az elsodrás témakörét feldolgozó három filmet elhelyezték a Nemzeti Köznevelési Portál médiatárában. Azt is előkészítik, hogy a fizika tantárgy tananyagában az adott évfolyamon – amikor ezekről a témákról tanulnak a gyerekek – ezeket a filmeket elérhetik a pedagógusok, és levetíthetik nekik.
Bár a MÁV minden módon dolgozik a balesetek számának visszaszorítása érdekében, ismételten felhívja a figyelmet, hogy:
- Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
- Nem szabad közlekedés közben fülhallgatót használni, vagy a telefont nyomkodni, mert ez elvonja a figyelmet a veszélyekről.
- A labirintkorlát arra szolgál, hogy a vasúti vágányokon való áthaladás előtt lassítsa a közlekedést, és kialakításával elősegítse, hogy a gyalogos vagy kerékpáros mindkét irányba körül nézzen, mielőtt a sínekre lép.
- A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, várjuk meg a fénysorompó fehér villogó jelzését. Mielőtt a sínekre lépünk, mindig győződjünk meg róla, hogy egyik irányból sem érkezik vonat!
- Tilos és életveszélyes felmászni a vasúti kocsikra vagy a felsővezeték tartóoszlopára! A villamos felsővezeték megközelítése is életveszélyes, már 2 méteres távolságtól áramütést, súlyos vagy életveszélyes égést okozhat. Már önmagában az 5-6 méter magas jármű tetejéről való lecsúszás is súlyos sérüléseket okozhat, vagy akár halálos következménnyel is járhat. Szigorúan tilos a járművek alá menni, alattuk átbújni, illetve azok tetejére felmászni.
- Az életükkel játszanak azok a fiatalok, akik szórakozásból a vonat elé szaladnak, majd elugranak az érkező jármű elől. A vonat valós sebességét nagyon nehéz érzékelni, ráadásul a vasúti szerelvény féktávolsága is több száz méter, ezért a hirtelen megállítása esélytelen!
- A vasúti sínre köveket, idegen anyagokat helyezni, a vonatot megdobálni szigorúan tilos! Ezek a cselekedetek súlyosan veszélyeztetik a közlekedő vonatok biztonságát, hiszen azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatják. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ.