delikorvasut11_20210223_0

Elkezdték a déli körvasút harmadik vágányának megépítését

delikorvasut11_20210223_0

Elkezdték a déli körvasút harmadik vágányának megépítését

Mit jelent ez az érdiek számára? Csupa jót hosszú távon, illetve alkalmanként több kalamajkát a befejezésig.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Január közepén elkezdődött a déli körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését kettőről három, néhol négyvágányosra bővítését célozza, jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).

Mit jelent a dél-budaiak számára, akik ellenezték a projektet amiatt, hogy sok fát kell kivágni? A hazánkban szokásos eljárást: a tiltakozás jogállamhoz nem méltó elfojtását.

És mit jelent Érdnek?

Jó lesz, hogy Ferencváros és Kelenföld állomások között megújul a vasúti pálya, és két új vasúti megálló létesül: Nádorkert néven Budán, Közvágóhíd elnevezéssel Pesten. Az összekötő vasúti hidat már korábban újjáépítették, és két vágány helyett három halad át rajta, de a fák védelme miatt a Kelenfölddel való kapcsolat nem tudott létrejönni. Novemberben azonban megszületett a döntés, hogy a lakossági tiltakozást legyűrve a projekt megkapja a környezetvédelmi engedélyt.

A munkálatokkal kapcsolatban az ÉKM, illetve a MÁV a lakosság megértését, türelmét és bizalmát kéri, amire szükség is lesz, hiszen most először zárt mobilkerítés épül, majd a MÁV területén található növényzetet vágják ki. Ezt követően olyan fák is sorra kerülnek, illetve jó esetben megkísérelik az átültetésüket, amelyek a töltés oldalában, a Hamzsabégi park szélén találhatók. Ezeknek, illetve a Bartók Béla út és a Szerémi sor közötti fáknak a pótlására mintegy 2000 előnevelt fát kell ültetnie a kivitelezőnek.

A most bejelentett munkálatok hétfőn kezdődnek. A zárt mobilkerítés építése a tervek szerint február 7-ig tart, akárcsak a bozót- és cserjeirtás, illetve a gyomfák kivágása MÁV-területen.

A minisztérium közleménye hangsúlyozza, hogy a déli körvasút fejlesztésének célja, hogy a vasút, mint a leginkább fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési mód Budapesten, az elővárosi, valamint az országos és a nemzetközi forgalomban is versenyképes alternatívája legyen az autózásnak. A beruházás révén javulnak a közlekedési kapcsolatok, csökken a zajterhelés, az illegális és balesetveszélyes átjárási útvonalakat pedig új, biztonságos átjárók váltják fel.

A déli körvasút fejlesztéseként tervben van egy különszintű vasúti keresztezés Ferencváros állomás területén és egy zöldfolyosó Budán, a sínek mentén, végig a Dunáig.

A déli körvasút projekt kétségkívül hozzájárul az agglomerációs közlekedés fejlesztéséhez és Budapest szűk vasúti áteresztő-képességének javításához, Érdnek tehát kifejezetten jó, erősíti meg Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke. Ugyanakkor nem biztos, hogy most ez a legidőszerűbb és legfontosabb vasúti fejlesztés, hiszen számos probléma van a vasúti közlekedésben, elsősorban azokat kellene megoldani, hangsúlyozza a szakember.

„A MÁV nagyon nehéz helyzetben van, most zártak be tíz mellékvonalat. Az Érdről vonattal közlekedők számára már az is minőségi javulást jelentene, ha több emeletes vonat járna ezen a vonalon. A harmadik vágány jelentőségét csökkenti az is, hogy megépítésének a környezetvédők tiltakozása ellenére Dél-Buda egy fontos zöldfelülete látja kárát, holott lehetőség lett volna a megvalósítás környezetvédelmi szempontú áthangolására. Az is sajnálatos, hogy a kapacitások jelentős részét leköti majd a teherfuvarozás, miután nem sikerült a Magyarország keleti és nyugati határa közötti gyors összeköttetést megteremtő V0 vasútvonalat időben és megfelelő módon megépíteni. Hozzáteszem, önmagában egy vasútvonal megépítése nem csökkenti az autóforgalmat, ugyanis a ráhordást is biztosítani kell, hiszen nem mindenki a vasút közelében lakik.”

A Levegő Munkacsoport adatai szerint az agglomerációból a fővárosba irányuló személygépkocsi-forgalom meghaladja a napi 300 ezret, ebből csak az M1-M7 irányban a kétirányú forgalom meghaladja a 70 ezer járművet, ebben a tehergépkocsik is benne vannak. Mivel a déli körvasút harmadik vágányának megépítésével több vonatot lehet átengedni a Dunán, remélhetően újabb járatokkal sűrűsödik az Érden átmenő Z40-es vonatcsalád a pusztaszabolcsi vonalon, és újabb közvetlen vonatok is járhatnak majd Érd és Pest különböző részei között. Ennek örüljünk. Már csak el kell vergődnünk valahogyan a vonatokig.

Fotó: archívum; Nemzeti Közlekedési Központ

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email