Múlt héten hírt adtunk már arról, hogyan változik március 1-jétől a Volánbusz és a MÁV tarifarendszere. Dióhéjban: megszűnik minden bérlettípus a MÁV és a Volán járatain, csak az ország- és vármegyebérlet marad. Bevezetnek két új napijegyet: a vármegye 24-et, ami 990 forintba kerül majd, és a Magyarország 24-et, ami 4990 forint lesz.
A 65 év felettiek mellett a 14 év alattiak is ingyenesen utazhatnak majd, a 14 és 25 év közöttiek pedig 50 százalékos kedvezményt kapnak (ha nem vesznek ország- vagy vármegyebérletet). Az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, illetve a közalkalmazottaknak korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel. A nagycsaládosok 90 helyett 100 százalék kedvezményt kapnak.
Kérdés, mi lesz Budapesttel? Lázár János építési és közlekedési miniszter a fővárosnak ajánlatot tett: ha a MÁV és a Volán járatain lehet használni a Budapest-bérletet, cserébe fogadja el a BKK is az ország- és vármegyebérleteket Budapest határain belül. Erről egyelőre még nem született megállapodás, de Karácsony Gergely főpolgármester jó iránynak nevezte a közlekedésért felelős miniszter tarifaközösség-ajánlatát.
Az érdieknek az lesz az igazi nyereség, ha a BKK-n is használhatják a megyebérletet
A változások az érdiek jelentős részét érintik majd, hiszen sokan ingáznak, és vasúttal, busszal járnak be Budapestre dolgozni, illetve iskolába. A helyi, helyközi közlekedést (Tárnok, Budaörs, Százhalombatta irányában) szintén sokan veszik igénybe, ám ők rendszerint a májusban bevezetett megyebérlettel közlekednek, amit nem érintenek a változások.
Több utast is megkérdeztünk hétfőn az érdi buszpályaudvaron, hogy mit szólnak az új tarifarendszerhez. Annak örültek, hogy Budapesten is a megyebérletükkel utazhatnak majd, ha a kormány és a főváros közti tárgyalások sikerrel járnak.
Ugyanakkor a megyebérlettel sokan nem elégedettek, mert – magyarázták – csupán egy-két érdi vonalon használják, és ezért soknak érzik a 9450 forintos árat. „Tanár vagyok, két helyi iskolában tanítok. A fővárosnál messzebb nem megyek, de legalább ott is használni tudnám a megyebérletet” – mondta egyikük.
Lehet, ha nem kellene külön BKK-jegyet váltania, többször bemenne a fővárosba egy-egy kiállításra, sétára, kirándulásra.
Az biztos, hogy a Volán-MÁV-BKK tarifaközösség vitathatatlanul előnyös lehet az ingázó érdiek számára.
De mi a helyzet a jeggyel utazókkal, azokkal, akik nem váltanak havibérletet?
Hiszen előfordul, hogy elromlik az autó, defektes lesz a bringa kereke, és busszal kell közlekednünk Érden belül. Ha átszállással kell eljutnunk úti célunkhoz, már megéri a vármegye24: ha például a Bem térről az Érd Arénába megyünk (majd onnan haza), négy helyi jegyet kell váltanunk, mivel a Kálvin téren vagy a buszpályaudvaron át kell szállnunk. Egy jegy 400 forint, négy pedig 1600, a vármegye24 viszont csupán 990 forint lesz március elsejétől.
Érden bonyolítja a helyzetet, hogy városunkban működik két helyi járat is, az ófalusi és az új Teleki iskolához közlekedők, és ezek más tarifával szállítanak, mint a helyköziek.
Ez a piacra, SZTK-ba utazókat érintheti leginkább (a diákokon kívül).
Csőzik László polgármester már megkezdte a tárgyalásokat annak érdekében, hogy a helyi járatokra is fogadják el majd a vármegye24 napijegyet, ami nemcsak olcsóbbá teszi, hanem egyszerűsíti is majd a közlekedést.
Sajnos, arról nincs szó, hogy a vármegye24-et a BKK-n is elfogadják majd, de ha mégis így lesz, bizonyára még többen választják majd a közösségi közlekedést az autó helyett.
Hogy jár jobban a család, ha vonattal kirándul, vagy ha kocsival?
Érdemes megnézni azt is, hogy az új kedvezmények bevezetésével hogyan alakulnak a költségek egy-egy családi kiruccanásra vetítve. Vegyünk egy családot, ahol a két gyermek 6 és 14 év közötti, és egyiküknek sincs megye-, illetve országbérlete.
Nézzünk egy közeli példát. A cél Budapest, a Kelenföldi pályaudvar, onnan gyalog mennek majd a Bikás-parkba játszani, piknikezni egyet. Családunk a 744-es busszal utazik a buszpályaudvarig, majd Érd alsóról vonattal mennek tovább.
Így alakulnak a költségek most:
A buszjegyek a felnőtteknek és a gyerekeknek összesen 1200 forintba kerülnek. (A buszon a 6-14 év közti gyerekeknek 50 százalék kedvezmény jár, a felnőtteknek teljes árú jegyet kell vásárolniuk.) A vonatútra a gyermekeknek járó 50-50 százalékos, és a szülők 33 százalékos családi kedvezményét figyelembe véve 1170 forintot kell fizetniük.
Tehát Kelenföldig 2370 forintért utazik a család, a hazaút ugyanannyiba kerül, így most számukra 4740 forint egy kelenföldi kanyar, ha nem az autót, hanem a közösségi közlekedést választják.
Március 1-jétől a két szülőnek nem kell külön busz- és vonatjegyet vásárolnia, hiszen a vármegye24 napijeggyel 990 forintért felszállhatnak mindkét járműre, és a jegy az aznapi hazaútra is érvényes lesz. Kettejük költsége így 1980 forint, míg a 14 év alatti gyermekeknek egyáltalán nem kell jegyet vásárolniuk.
Nézzük, hogy alakulnak a költségek akkor, ha a család Balatonra szeretne utazni. Mivel csak a nyári szezonban közlekednek olyan vonatok a Balatonra, amelyek Érden is megállnak, fehérvári átszállással utazhatnak (persze, választhatják Kelenföldet is, de úgy sokkal drágább.)
Érd alsó – Székesfehérvár – Siófok 4360 forintba kerül a gyerek-, illetve családi kedvezménnyel. Tegyük fel, hogy reggel mennek, este hazajönnek, a visszaút is ugyanennyi, tehát a kirándulás vasúti úti költsége összesen 8720 forint. Ehhez hozzáadódik a buszköltség, hiszen a vasúti megállóig is el kell jutniuk, ez oda-vissza 2400 forint, tehát összesen 11 120 forintba kerül ma ez a kirándulás.
A jelenlegi benzin- és autópálya-matrica árak mellett, hét literes átlagfogyasztással számolva körülbelül ennyiből jön ki a családnak az is, ha autóval utazik.
Március 1-jétől azonban érdemes lesz a közösségi közlekedést választaniuk, ugyanis a 14 év alattiak ingyen utaznak majd a buszokon, vonatokon, így az ő részükre nem kell menetjegyet váltani. Az odaútra a buszjegyekért 800 forintot, a vonatjegyekért 3720 forintot kell fizetniük (immár családi adókedvezmény nélkül). Egy odaút tehát 4520 forintba kerül majd a családnak. Ha a visszautat is számoljuk, 9040 forintot fizetnek, tehát a siófoki kanyar tízezer forint alatt megúszható.
Természetesen sokan nem két, hanem több gyermekkel utaznak. A nagycsaládosok most 90 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe utazásaikhoz, ez márciustól 100 százalékosra nő, azaz ők ingyen közlekednek majd.
Egy gyerekkel már nem éri meg?
Nézzük, mi a helyzet akkor, ha egy (6-14 éves) gyereke van a szülőpárnak.
Maradjunk a siófoki példánál. A gyerek kap 50, a szülők 33-33 százalék kedvezményt, hármójuk vonatjegye így 3430 forintba kerül. Ehhez hozzáadódik a buszjegyek ára, ami 1000 forint egy viszonylatban hármuknak, a teljes úttal számolva pedig a duplája. Így a siófoki kirándulás 8860 forintjába kerül a háromtagú családnak.
Márciustól a gyerek ingyen utazik, a szülők teljes áron, tehát ugyanannyiért megy a három tagú család, mint a fenti példában a négytagú, 9040 forintért. Számukra az utazás ötszáz forinttal drágább lesz, mint március 1-je előtt volt, de még mindig olcsóbb, mint autóba ülni, és a benzin mellé megvenni a matricát is.
Példáinkból tehát kitűnik, hogy egy balatoni út esetében az új rendszerrel a két- és többgyermekes családok egyértelműen jobban járnak, az egygyermekesek viszont nem.
Utasok | Hová | Mivel | Mennyiért | Mennyiért március 1-től |
Egy felnőtt utas, kedvezmény nélkül | Érd – Kelenföld – Érd | Volán, MÁV | 1800 | 990 |
Egy felnőtt utas, kedvezmény nélkül | Érd – Siófok – Érd | Volán, MÁV | 4520 | 4520 |
Kétgyermekes család (6-14 éves gyerekek) | Érd – Kelenföld – Érd | Volán, MÁV | 4740 | 1980 |
Kétgyermekes család (6-14 éves gyerekek) | Érd – Siófok – Érd | Volán, MÁV | 11 120 | 9040 |
Egygyermekes család (6-14 éves gyerek) | Érd – Siófok – Érd | Volán, MÁV | 8860 | 9040 |
Lesznek azonban olyan viszonylatok, ahová utóbbiak is olcsóbban utazhatnak, mint most. A vármegye24 napijeggyel ugyanis tetszőleges számú buszra, vonatra felszállhatnak, így ha a megyében maradnak, egy szülőpár egy 14 év alatti gyermekkel 2000 forintból kihozhatja az útiköltséget.
Biatorbáty, Páty, Zsámbék például megközelíthető egy kelenföldi átszállással. Szentendre, Visegrád, Esztergom is elérhető lesz a vármegye24-gyel. Ha lesz megállapodás a BKK-val, akkor fővárosi közlekedésért sem kell fizetniük a családoknak. Ha mégsem így lesz, akkor a két felnőttnek oda-vissza két-két jegyre szüksége lehet, mivel e térségébe a Nyugati pályaudvarról indulnak a vonatok, a szentendrei HÉV pedig a Batthyány-térről közlekedik.