Magyarországon az elmúlt két-három évben terjedt el az előfizetés mellett igénybe vehető lekérhető videótartalmak használata. Streamingcsatornákon manapság már a háztartások közel fele – 44 százaléka – nézett filmeket vagy sorozatokat – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente végzett reprezentatív felméréséből.
Ezzel párhuzamosan pedig az elmúlt két évben megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is.
Hazánkban a három legelterjedtebb streamingszolgáltatónak itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+ számít. A háztartások 30, 21, illetve 14 százaléka használta ezeket a felületeket.
Fontos, hogy a szolgáltatások szélesebb körű terjedését eddig befolyásolta a technológiai háttér, tehát csak azok tudták érdemben kihasználni az előfizetést, akik jó minőségű internettel és okostévével is rendelkeztek. Manapság már a szélessávú internet a háztartások többségében megtalálható, az okoseszközökről pedig nem is beszélve.
Bár streaminget lehet nézni számítógépen vagy akár mobiltelefonon is, az élmény bizonyosan jóval kisebb így. A szolgáltatók részéről pedig a nagy mennyiségű magyar nyelvű tartalom és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat megléte volt elengedhetetlen.
A streaming használata a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások körében sokkal elterjedtebb. A kevésbé tehetősebbek, illetve az idősebbek egyelőre még kisebb mértékben élnek az új szolgáltatások adta lehetőségekkel.
Mivel az emberek szabadideje – legalábbis középtávon – állandó, egy új szórakozási forma elterjedése valami mástól kell, hogy elvonja az időt.
Az ugyan általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának
– állapította meg az NMHH.
A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott. Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván.
„Negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra.”
Döntő részük alighanem azért, mert jobb szórakozást talál a lekérhető tartalmakban.