Egy magyar bank nevében telefonált egy nő 2023. január 12-én a szigethalmi férfinak. Meséje szerint adathalász támadás érte a folyószámláját és arról faggatta, feltűnt-e valami furcsaság a legutóbbi utalásai alkalmával.
Gyakorlatilag választ sem várva adta át a kagylót „bankbiztonsági kollégájának”, aki az Anydesk nevű alkalmazás letöltését kérte a férfitől, majd tovább adta a vonalat egy harmadik ügyintézőnek.
További kérdések záporoztak, kiegészítve különböző tájékoztatásokkal: jegyzőkönyv készül az adathalász támadásról, amit email-ben megküldenek az ügyfélnek, majd be kell menni egy bankfiókba és új számlát kell nyitni, mert az adatai elérhetővé váltak.
Annak érdekében, hogy a számlán lévő 8 millió forintot ne tudják illetéktelenek megszerezni, biztonsági okból egy technikai számlára kell átutalni a pénzt. Hozzátette: persze személyesen is intézheti valamelyik fiókban, de hát az beletelhet néhány napba, addig pedig a pénze nincs biztonságban.
A férfi mindezt elhitte és átutalta a milliókat. Ezután nem sokkal a nő megszakította a hívást és elérhetetlenné vált. A férfi azonnal letiltatta a számláját és a bankkártyáját, ám a pénze visszaszerzésére a szigetszentmiklósi rendőrök közreműködéséig várnia kellett.
A nyomozók öt nap alatt rájöttek, ki lehet az elkövető. Több vállalkozás nevén lévő folyószámlákon keresztül akarták végérvényesen eltüntetni a milliókat, ám a nyomozóknak sikerült még aznap megakasztani a folyamatot és a cégek ügyvezetőjét is elszámoltatták.
A kicsalt pénz végül a rendőrség visszaszerezte. Ugyan 10 ezer forint hiányzott, de a férfi meghatódva fogadta a 7 millió 990 ezer forintot.
A hasonló esetek megelőzése érdekében a rendőrség a következőket kéri a lakosságtól:
- NE telepítsen ismeretlen alkalmazást!
- NE adja meg idegennek netbankja, bankszámlája adatait, PIN, illetve CVC kódját!
- NE engedélyezzen idegennek távoli hozzáférést!
- NE utaljon idegennek pénzt!
- NE higgye el a banki ügyintézés ilyetén módját, ellenőrizze vissza számlakezelő pénzintézeténél!