dongwha_210204

Próbaüzem előtt

dongwha_210204

Próbaüzem előtt

Mennyire veszélyes a Sóskút határában lévő elektrolitüzem? Kijuthatnak-e káros anyagok a gyártás során? Megakadályozhatják-e a szomszédos, érintett települések az beruházást? Ezekre a kérdésekre Tárnok polgármestere, Lukács László adott választ levelében.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Sóskúton épített egy elektroligyártó, és épít egy egy oldószer-újrahasznosító üzemet a Dongwha Electrolyte Hungary Kft. A két üzem Sóskút, Tárnok és Pusztazámor lakott területeitől pár száz méterre található, Érd közigazgatási határától két, a lakott területektől három kilométerre van. Az oldószer-újrahasznosító környezethasználati engedélyét nemrég felfüggesztette a bíróság (miután a Védegylet és a Levegő Munkacsoport pert indított ennek érdekében), erről itt írtunk korábban.

A Tárnoki Tények most egy olvasói levelet közölt, amelynek írója arról érdeklődik: mit tesz az önkormányzat a helyi lakosok védelmében? „Miért hagyja az önkormányzat, illetve miért nem teszi legalább szóvá a tárnoki lakosok védelmében, hogy a településünktől mindössze 900 méterre megépült, de még nem üzemelő kiemelten veszélyes elektrolit üzem adott helyre való telepítése óriási felelőtlenség volt a döntéshozók részéről? Miért nem áll ki a helyi vezetés a tárnoki lakosok érdekeiért? Ha az üzem beindul, zaj- és  levegőszennyezés, valamint rákkeltő anyagok jutnak el majd a lakossághoz 0-24 órában heti 7 nap non-stop. Plusz a próbariadók szirénája. Aggodalomra ad okot az M7-es autópálya közelsége. Üzemi baleset esetén, nyáron, a tömött sorokban a Balaton felé araszoló autósokkal mi lesz?” – teszi fel a kérdést a levél írója.

Lukács László, Tárnok polgármestere válaszában azt hangsúlyozza: mindent megtesznek, ami lehetséges.

Több tárgyaláson vagyunk túl, mind a Dongwha cég képviselőivel, mind Sóskút vezetésével, mind a katasztrófavédelem illetékeseivel. A megállapodást és az építkezést Szijjártó Péter jelentette be, a cég vezetőivel történt megegyezés eredményeként. A környező települések vezetéseinek véleményét nem kérték ki, hozzájárulásunkra nem volt szükségük. Mivel megakadályozni az építkezést nem tudjuk, lakosaink biztonságát kell szem előtt tartanunk.

Az elektrolitgyár, melynek épülete már áll, szennyező anyagot normál működése közben nem bocsájt ki a környezetébe. A technológia zárt rendszerű, igen komoly biztonsági előírások mellett, a katasztrófavédelem figyelő szeme előtt fog működni, amikor a gyártás beindul. A gyár minden helyi előírást teljesít, maximálisan együttműködik a hatóságokkal! Az épület belseje még nem készült el, ezért próbaüzem sem volt ez idáig. A biztonsági rendszerek viszont már többnyire készen vannak, a katasztrófavédelem folyamatosan veszi át azokat. Például a helységeket elárasztó hab működését már tesztelték.

Ennél az üzemnél a veszély egy baleset során keletkezhet. Minden előírás arra irányul, hogy mérgező anyag még ilyen esetekben se juthasson ki a gyár területéről. Minden előírás ellenére, tűz esetén lehetséges, hogy kis mértékben hidrogén-fluorid kerüljön a levegőbe, ami ha ki is jut, akkor is annyira csekély mennyiségben, hogy az lakott területre veszélyes mennyiségben nem tud eljutni. Igazi veszélyt az ilyen esetben kijutó kéndioxid jelenthet, aminek koncentrációját a katasztrofális baleset után szinte azonnal a kerekeken telepített műszereivel fog mérni a katasztrófavédelem, s szükség esetén intézkedik az érintettek menekítéséről. A katasztrófavédelem illetékesei meg vannak elégedve a gyárban kiépített védelmekkel, s biztosítottnak látják a majdani biztonságos működést. A második gyár építése még el sem kezdődött, s a környezetvédelmi engedély felfüggesztésének első bírósági tárgyalása is csak 2022. március 30-án lesz. Ezzel az üzemmel kapcsolatban egyelőre nem tudok nyilatkozni.

Ezek alapján az látszik, hogy a lakosság nem lesz kitéve folyamatos mérgezésnek, s a káros anyag kijutásának egy olyan nagyméretű katasztrófa a feltétele, ami már indokolttá teszi a katasztrófavédelem intenzív jelenlétét, a lakosok kitelepítését és akár az M7 autópálya teljes lezárását is! Mivel a tűz elterjedése a legnagyobb veszély a gyárban, erre keresünk gyors és hatékony megoldást.

Tárnok 2012 óta rendelkezik Veszélyelhárítási alaptervvel, melyet a Dongwha üzemszerű megnyitásakor aktualizálni kell majd. Ez azt jelenti, hogy Tárnok a II. katasztrófavédelmi osztályba lett besorolva, veszélyes helyen lakunk ma is, az elektrolitgyártól függetlenül! Ettől magasabb kategóriába nem szükséges kerülnünk a gyár miatt. Amennyiben saját akaratunkból ezt mégis megtesszük, úgy Külső védelmi tervet kell készíteni, melyet évente részlegesen, s minden harmadik évben teljes egészében végre is kell hajtani, gyakorlásként. Közben a MoLaRi (Monitoring és Lakossági Riasztó) Rendszert természetesen havonta kellene tesztelnünk. Erre sincs szükség az előzetes vizsgálatok alapján a katasztrófavédelem szerint.Természetesen ez a mostani állapot. Minden változás újabb egyeztetést igényel, amit meg is fogunk tenni. A történéseket figyeljük, s ahol szükséges, hallatjuk a hangunkat. Viszont az építkezést, a beruházást megakadályozni nem tudjuk, azt ígérni is felelőtlenség lenne” – zárja szavait.

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email