Parkvárosból a központba
„Tavaly elkezdtük kiépíteni saját forrásból a Parkváros-városközpont összeköttetést. A Bajcsy – Riminyáki út hat kilométer hosszan köti össze Parkvárost a centrummal; a párhuzamosan futó mellékutca-tengelyeket leaszfaltozzuk és egyirányúsítjuk az autóforgalom szárára, kerékpárosok viszont mindkét irányban használhatják őket. A munkálatok már elindultak: a Barackfa utca teljes egészében elkészült, ahogy a Badacsonyi utca kritikusabb szakasza is. Idén a másik fele, illetve az Emil utca aszfaltozása van tervben, most folynak a felújításhoz szükséges felmérések. Idén ősszel vagy jövő tavasszal elkészül ez a szakasz is, és ha befejeződnek a munkálatok, megváltoztatjuk az érintett utcák forgalomtechnikáját. Az ott élők ezzel nyernek, mert az utcák csendesebbek lesznek, a kerékpárosok pedig biztonságosan fel tudnak tekerni az Alsóerdősor utcáig” – mondta Csőzik László, hozzátéve: szeretnék úgy kijelölni az Érden felújításra kerülő utcákat, hogy hosszú távon jobban biztosítsák a kerékpárosok közlekedését. A városvezető egyébként negyvennégy utca felújításához kért réteg-, illetve közművizsgálatot az ÉKFI-től.
Törökbálinttól a centrumig
„Ha elkészül ez a kerékpáros fejlesztés, Érd központjából eljuthatunk Törökbálint belvárosáig, és onnan az M7-es aluljáróján át Budaörsre. Ez a projekt uniós forrásból valósulhat majd meg, és még tervezési szakasz legelején jár. A Covid alatt több videokonferenciát folytattunk a NIF-fel, a tervezőirodával, a kormányzati szervekkel, illetve a törökbálinti önkormányzattal az útvonalat illetően. Az eredeti elképzelés borzalmas volt: végigvitt volna a Törökbálinti úton, és a Bajcsy – Riminyákira vezette volna rá a kerékpárosokat, pont, amit szerettünk volna elkerülni A kerékpárút érdi nyomvonalát úgy alakítanánk ki, hogy bevonjuk a bringásokat: mondják meg azok, akik használni fogják, hogy szerintük melyik útvonal lenne a legjobb” – jegyezte meg a polgármester.
Eurovelo-6
Érdet is érinti az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút. Ez a nemzetközi kerékpáros útvonal-kijelölés az Atlanti-óceántól egészen a Fekete-tengerig tart, és Magyarországon 420 kilométer hosszan a Duna mentén halad. Egyes hazai szakaszai már elkészültek (mint például a szentendrei, amit tavaly ősszel adtak át), az érdi rész munkálatai azonban még nem kezdődtek el. „A városunkat is érintő szakasz a nagytétényi Campona utcát köti össze Százhalombatta óvárosával. Az érdi munkálatoknak két látványos szegmense van: az ófalusi gátat megerősítik, újraburkolják, és az utat meg is hosszabbítják, hogy el lehessen jutni rajta a 6-os útig. A Fehérkereszti és a Battai utat is kiépítik, öt és fél méter szélességben, hogy a környező mezőgazdasági területeket a traktorok is meg tudják közelíteni. Ez utóbbi szakasz engedélyes tervei már elkészültek, a másiké viszont még nem, ugyanis Nagytétény önkormányzata nem szeretné, ha a kerékpárút nyomvonala a 6-os út mellett menne, ehelyett a Duna-partra terelnék a kerékpárosokat. Mivel az árterület, a vízügyesek nem járulnak hozzá ehhez a megoldáshoz, így egyelőre megfeneklettek a dolgok. A forrás egyébként még nincs meg, de a minisztérium garantálja, hogy lesz olyan uniós maradványforrás még az előző költségvetésből, amiből ez a körülbelül egymilliárd forint összegű kivitelezés meg tud valósulni” – mondta Csőzik László.
Az EuroVelo 6-ról korábban itt és itt írtunk.
Az Arénától a Tescoig
„Faltól falig megújítanánk az érintett utakat, közterületeket (Velencei út, Szabadság tér, Budai út). Forrás egy szakasz kivitelezésére van: a központi körforgalomtól (annak átépítését is belefoglalva) a Földrajzi Múzeumig. Ezt a belvárosi részt minél inkább gyalogos- és kerékpárosbaráttá szeretnénk tenni, ami nagyon nehéz feladat, mert az autók nem tudják kikerülni az adott szakaszt – tehát ez nagy kihívás és mérnöki teljesítmény lesz” – jegyezte meg Csőzik László.
A központi körforgalomról itt olvashat bővebben.
+1 – Irány a Balaton!
A fővárost és a Balatont összekötő kerékpárút fejlesztése már megkezdődött, több szakaszon dolgoznak a kivitelezők. Érd két módon is rá tudna csatlakozni: az Iparos út végétől kellene kiépíteni egy másfél kilométeres szakaszt, Törökbálint irányába, vagy Sóskút felé, ami több mint három kilométer lenne, de sokkal látványosabb. „Jó lenne mindkettőt elkészíteni, de én már annak is örülnék, ha a rövidebb szakaszra kapnánk forrást. Ennek érdekében már tárgyaltam Révész Máriusz kormánybiztossal. Nem mondanak nemet ezekre az elképzelésekre, de jelenleg nincs rájuk központi forrás. Vélhetően az új uniós költségvetésből kell majd megcéloznunk ezt a fejlesztést, ami nem egetverően nagy összeg, de ahhoz igen, hogy a saját forrásainkat meghaladja” – zárta szavait Csőzik László.