Van egy kedves baráhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg, akinek a belvárosban van cipőboltja. Mint mondja, bizony ő is megérzi a járvány hatásait, hiszen kihalt a város, nincsenek turisták, és az emberek most egyébként sem szívesen költik a pénzüket cipőre. „Március óta nem zártam egyetlen pozitív hónapot sem, megpróbálok kitartani, de nem láhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg a végét. 350 ezer forinhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpgba kerül, hogy nyitva vagyok, a bevétel viszont 40 százalékos visszaesést mutat. Nyáron akcióztam, nullára kihoztam a hónapot, nem kerestem ugyan egy fillért sem, de túléltem. Viszont a tartalékok kezdenek elfogyni.”
Ez a beszélgetés adta az apropót, hogy megkérdezzek néhány kisvállalkozót, mennyire sújtja őket a járványhelyzet. Kiderült, hogy nagy bajban vannak például a ruhaboltok. „Nem igazán tolonganak a vevők, hogy járvány idején a megtakarított pénzüket nálam költsék el, a ruhabolt forgalma a tavalyinál 60-70 százalékkal gyengébb” – mondja Dávid József, a Dávid Szalon tulajdonosa, majd hozzáteszi: „A ruhajavítás még működik, az fedezi a költségeinket és menti a helyzetet, de bezárni nem szeretnénk.”
A szépségiparban egyelőre nem okozott ilyen károkat a kialakult helyzet. Vitáris Zsófia, az Ergoline Szépségház munkatársa arról számolt be, hogy körülbelül 90 százalékos terheltséggel működik szalon. Ők nem zártak be tavasszal, így tudták túlélni az első hullámot. „Félnek az emberek, de úgy tűnik, a hiúság győz. Ragaszkodnak ahhoz, hogy a külsejük rendben legyen, ebben a nyomasztó helyzetbe az egy kicsit feltölti őket.”
Kloppferné Magyar Ildikó gyógymasszőr már jóval nagyobb visszaesést tapasztalt. Bár még most is bőven van munkája, azért a klienseinek száma jelentősen lecsökkent. Mivel az otthonában alakította ki a vállalkozását, bérleti díjat nem kell fizetnie. Könnyebb a helyzete mint néhány kollégájának, sok masszőr ugyanis feladni kényszerül a vállalkozását. „Mindenféle elővigyázatosság ellenére kevesebben vállalják, hogy eljönnek, főleg akik idős szüleikkel élnek, vagy akik home office-ban dolgoznak, és ezért nehezen mozdulnak ki.”
Nagy vesztesei a járványnak a kézművesek is. Borsics Ferenc és családja üvegékszerek készítésével foglalkozik. Ausztriában és Csehországban adták el termékeiket, de mivel turisták nincsenek, gyakorlatilag lenullázódott a forgalmuk. „Pont a napokban kaptuk meg az egyik partnerünk havi fogyás jelentését. Ebben az egy üzletben tavaly októberben 1118, idén mindössze 12 Euró volt a forgalmunk. Nyáron a tavalyi forgalom 5 százalékát értük el, tavasszal és ősszel még ennyit sem.” Év közben elmentek mindannyian szakmát tanulni. Nemhogy támogatást nem kapnak, hanem havi 107 000 forintot kell befizetniük a 0 bevétel mellett, hiszen a kft. tevékenysége nem szüneteltethető.
Az online kereskedelemnek azonban jót tett a vírushelyzet, a karantén hatására jelentősen megnőtt az internetes vásárlási kedv. „Tavasszal 2-3 hétre megállt ugyan az élet, de utána elkezdett elég szépen felfelé ívelni a forgalmunk, ami azóta is érezhető. Mivel a személyes érintkezéseket mindenki igyekszik csökkenteni, a kereskedelem nagy része áttolódott az internetre, így mi is le tudtunk hasítani egy szeletet, de a helyzet igazi nyertesei a nagy internetes boltok – mondja egy neve elhallgatását kérő érdi webáruház tulajdonosa.
Csengeri Attila a Big Mix Plusz Kft. tulajdonosa hagyományos üzlettel és webáruházzal is rendelkezik, ő is azt tapasztalta, hogy abszolút előtérbe került az online vásárlás. „A webáruház jóval nagyobb forgalmat tudott bonyolítani, mint előtte, ennek köszönhetően egyre jobban közelít a webshop forgalma a hagyományos üzletéhez. Tavasszal egyébként nagyon megugrott azoknak a termékeknek a népszerűsége, melyek kerti munkálatokhoz és otthoni felújításhoz kötődnek, vagyis természetesen az sem mindegy ilyenkor, mi a webáruház profilja.”
És ha már a webáruházaknál tartunk, megkérdeztünk egy webfejlesztéssel, grafikával és kirakatdekorációval foglalkozó helyi vállalkozót is. Ba Norbert elmondta, az első hullám őt is megviselte, néhány hétre teljesen leálltak a megrendelései, aztán fokozatosan indult újra minden. „A nyári lazítás hatására elkezdtek újra reklámra költeni a cégek, de ősszel robbanásszerűen nőttek a megrendeléseink, amikor felismerték a cégvezetők, hogy itt a második hullám és át kell térniük az online térbe. Ennek köszönhetően most a legtöbben webáruházat és weboldalt csináltatnak nálunk”.