Ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk: az üzlet köteles a terméket javíttatni, vagy ha nem javítható, akkor egy ugyanolyan termékre kicserélni, végső esetben pedig visszafizetni a vételárat. Ha ilyen probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlóknak a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez érdemes fordulniuk.
Külföldről beszerzett termék esetén a fogyasztók az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központtól kérhetnek ingyenes szakmai segítséget. Ha webáruházban, applikációból vásároltunk, a kereskedők a jótállási, szavatossági igények intézése mellett az átvételtől számított 14 napon belül kötelesek a hibátlan árucikket is visszavenni. A fogyasztónak nem kell indokolnia, hogy miért küldi vissza a terméket. Egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár 30 napos elállási időt is. Fontos tudni azonban, hogy az elállási idő elsősorban a termék kipróbálását szolgálja, amelynek során úgy próbálhatjuk ki a terméket, ahogy azt egy üzletben tennénk.
Megesik, hogy a kapott ajándék minőségét nem érheti jogos kifogás, azonban nem stimmel a mérete, már van belőle, vagy egyszerűen nem tetszik a megajándékozottnak. Ha az ajándékot interneten vettük meg, akkor az indoklás nélküli elállás lehetőségével élhetünk. Az üzletben beszerzett termékek esetében jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt a visszavásárlásra. A vevői elégedettség fokozása és a cég hírnevének öregbítése érdekében ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, január elején. Célszerű ezért erről előzetesen érdeklődni, tájékoztatást kérni, a vállalást a vásárlás során akár a blokkra is felíratni.
A vásárlásról kapott nyugtát, blokkot a későbbi igényérvényesítés érdekében minden esetben meg kell őrizni. Az ünnepi vásárokban beszerzett ajándékok esetében a kereskedő adatait hasznos feljegyezni, hogy bármilyen probléma esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a fogyasztóvédelmi hatóság szakemberei az adventi időszakban rendszeresen ellenőrzik az üzleteket és webáruházakat, illetve a karácsonyi vásárokat. Az országos időszaki ellenőrzések november elején kezdődtek és december végéig folytatódnak. December 20-áig több mint 1100 üzletet vizsgáltak; az ellenőrzések harmadánál találtak jogsértést, a legtöbb probléma az árak feltüntetésével volt.