22_03_29_erdmost_nincskep

Iskolanyitás: helyi döntéseket javasol a TASZ

22_03_29_erdmost_nincskep

Iskolanyitás: helyi döntéseket javasol a TASZ

A teljes alsó tagozatos nyitás helyett hibrid, az igényekhez, sajátosságokhoz alakított változatot szorgalmaz a TASZ. A jogvédő szervezet szerint a közvéleménynek meg kellene ismernie, milyen szakmai alapjai vannak egy-egy kormányzati döntésnek. Az átoltottsági szám nem nem elegendő - hangsúlyozzák.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Össze kell gyűjteni és nyilvánosságra kell hozni azokat a tényeket és adatokat, amelyekre alapozva megszületett a kormányzati döntés az iskolák részleges megnyitásáról  – hangsúlyozza az ÉrdFM 101.3 Bundáskenyér című műsorában Fernezelyi Bori, a Társaság A Szabadságjogokért (TASZ) munkatársa.

A jogvédő szervezet április 18-án közzétett egy állásfoglalást, amelyben részletezi, hogy a fekete-fehér változat (az iskola kinyit vagy nem nyit ki) mellett (jobban mondva helyett) milyen alternatívák képzelhetők el, amelyek a gyermekek, pedagógusok, családok érdekeit szolgálják. Mint írják:

Bár az elmúlt napokban történt elmozdulás az iskolanyitás finomhangolása irányába (még ha ez csak a gyerekek korcsoport szerinti differenciálása formájában valósult is meg), a kérdést a kormány még mindig csak a „nyitás vagy zárás” bináris opciójaként értelmezi. Holott jóval cizelláltabb megoldások is kínálkoznak a személyes jelenléttel zajló közoktatás megvalósítására. Opció lehet, hogy az osztályt kisebb csoportokra osztják, akik heti váltásban járnak be az iskolába. Az is mérlegelést érdemel, hogy ugyanazt a tantervet, ugyanazt az óraszámot kell-e követni a veszélyhelyzet alatt is, mint máskor.

Az iskoláknak sajátos szempontjaik vannak. Ezeket, illetve az adottságokat figyelembe véve helyi szinten, helyi döntésekkel lehetne a legjobb eredményt elérni, és sokkal kevésbé a központosított engedélyezés-tiltás szélsőséges dimenziójában – hangsúlyozta a rádióbeszélgetésben Fernezelyi Bori.

Arra is látnak megoldást, hogy a 250 óránál többet hiányzó gyermekeknek ne kelljen osztályozó vizsgát tenniük: 

A jogszabály csak akkor írja elő az osztályozó vizsgát, ha a tanuló teljesítménye nem volt érdemjegyekkel értékelhető. Ha kapott jegyeket, amelyek alapján le lehet zárni a tanévét, vagy akkor is tudnak neki jegyet adni, amikor nem jár be az iskolába, akkor ugyanúgy le lehet zárni, mint az iskolába bejáró tanulókat, és így az osztályozó vizsgára sincs szükség – véli a TASZ. Ezért az a gyerek, aki nem jár be az iskolába, viszont otthonról részt vesz a köznevelésben, tanul és jegyeket is kap, annak hiányzása nem eredményez szükségszerűen és auhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpgatikusan osztályozó vizsgát! Ezt a jogértelmezést kérésünkre az Oktatási Hivatal is megerősítette. Ez a megoldás természetesen még intenzívebb kooperációt igényel az iskola és a család között, de otthonról tanuló gyerek esetében meg lehet állapodni arról, hogy a tanulót számon kérik és érdemjeggyel értékelik is. Erről a kérdésről természetesen részletesen egyeztetni kell a pedagógusokkal, és szükség esetén az intézmény vezetőjével is.

Kiszámoltuk: aki mostantól év végéig nem megy iskolába, de eddig nem hiányzott, annak nem fog összegyűlni a 250 óra – hangsúlyozta Fernezelyi Bori.

Az állásfoglalás teljes szövegét itt olvashatja el. A Bundáskenyérben elhangzott beszélgetést pedig alább hallgathatja meg:


Szentkirályi Alexandra a Kossuth rádió reggeli műsorában úgy fogalmazott: a kormány mindent megtett, hogy az iskolák alsó tagozatai biztonságosan kinyithassanak, és ő az alsós gyermekét nyugodt szívvel tette ki az iskola előtt reggel. Felidézte, az elmúlt hetekben beoltották azokat az iskolákban, óvodákban és bölcsődékben dolgozó pedagógusokat, akik ezt kérték, és fertőtlenítették az iskolákat, a nyitás után pedig visszatérnek a korábbi protokollok, mint a testhőmérséklet-mérés, a fertőtlenítés, a távolságtartás – írja az MTI.
   

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email