22_03_29_erdmost_nincskep

Óvatos nyitás, felelős páciensek

22_03_29_erdmost_nincskep

Óvatos nyitás, felelős páciensek

Két érdi orvossal beszélgettünk arról, hogyan alakult a betegforgalom március közepétől április végéig, illetve az elmúlt két hétben. Mint elmondták, a betegek nem az újranyitás óta sem rohamozták meg a rendelőket, de az ovi, bölcsi beindulásával nőhet az esetszám a gyermekorvosoknál.

Érdfm 101.3 – Hallgasd bárhol! Bármikor!

HIRDETÉS

Dr. Atzél Klára háziorvos Érdligeten praktizál, praxisa viszonylag kicsi (mintegy 1400 páciens), a napi betegforgalom normál időszakban 30-40 között mozog. „Március utolsó két hetében nagyon intenzív volt a rendelés, főként a szokásos gyógyszereiket kérték az emberek telefonon, mivel nem tudták, mire számíthatnak. Rengeteg gyógyszert halmoztak fel hirtelen, emiatt két nap alatt nehéz helyzetbe kerültek a gyógyszertárak, nehézkes volt az utánpótlás, így hamar átálltunk mi is az egyhavi gyógyszerírásra az amúgy engedélyezett háromhavi helyett, és a patikák is csak ennyit adtak ki. Áprilisban aztán szép lassan lecsillapodott a helyzet, megnyugodtak a kedélyek, a rendelői telefonos forgalom is visszaesett. Természetesen az elmúlt két hónapban nem csak recepteket írtunk, telefonon igyekeztünk diagnosztizálni, látatlanban vagy fotó alapján gyógyítani az akut betegségeket” – jegyezte meg a doktornő, hozzátéve, sokan éltek a telefonos konzultáció lehetőségével. A vonal gyakran foglalt volt, ezért nem volt könnyű elérni a rendelőt. Mivel a páciensek e-mailben is felvehették (felvehetik) a kapcsolatot a doktornővel, többen is választották ezt a lehetőséget. Ez az orvosnak is jobb, hiszen a megkereséseket, kéréseket jobban tudja ütemezni.

„Van a járványnak pozitív hozadéka is. Eddig rengetegen idegenkedtek az e-recepttől, ragaszkodtak a felírási igazoláshoz, azaz a papírrecepthez. Most egy csapásra megértette az ország, hogy működik az e-recept. Remélem, a járványhelyzet után végre működni fog a meghatalmazási rendszer az e-receptek kiváltásához, mert a mostani gyakorlat – hogy más is kiválthatja a gyógyszereket a taj-szám ismeretében – ugyan nagyon kényelmes, de visszaélésekre ad lehetőséget. Sokan elkezdték használni az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) lakossági portálját, lekérdezik a saját leleteiket, nem terhelik ezzel az egészségügyi szolgáltatókat” – tette hozzá.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen gyakran igényeltek a páciensek koronavírustesztet, Atzél Klára úgy fogalmazott: „időnként felmerült az igény, hogy két hete köhögök, koronavírustesztet akarok, de eleinte annyira szigorú volt az eljárásrend, hogy szinte senkinek nem lehetett az alapján tesztet kérni – elég sokáig volt egy országlista, és csak az onnan érkezőket lehetett vizsgáltatni”. A betegszám igencsak lecsökkent a rendelőben, személyesen hetente 2-3 beteget vizsgált a doktornő, általában friss hasi panaszokkal. „Napi 1-2 beteg jelent meg a rendelőmben, volt, aki azért, mert nincs telefonja, és volt, aki a pár hetes laborleletét vagy a vérnyomásnaplóját hozta.”

Május 4-e óta sem változott a helyzet, nem jött több beteg. „Volt, aki azért telefonált, hogy időpontot szeretne, ám a részletes kikérdezés során kiderült, hogy valójában nem kell eljönnie, telefonon is meg tudjuk beszélni a problémát, láhttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg az EESZT-ben a leletet, zárójelentést, amit meg akar beszélni velem. A panaszait meghallgahttps://erdmost.hu/wp-content/uploads/2021/06/business-blog-session-cover-img-03.jpg így is, és terápiát is javaslok rá. Persze volt olyan is, akit a kikérdezés után behívtam, mert úgy ítéltem meg, EKG vagy fizikális vizsgálat szükséges.” A betegek általában betartják azt a szabályt, hogy bejelentkezés nélkül nem jönnek a rendelőbe. „Egyelőre azt tapasztalom, hogy még mindig főleg az akut panaszaikkal keresnek a páciensek, óvatos még mindenki, nagyon helyesen.”

A megkérdezett gyermekorvos is úgy látja, a szülők szabálykövetőek, betartják az előírásokat. „Telefon rengeteg van, beteg kevésbé, hiszen két hónapja otthon vannak az iskolások, óvodások, bölcsődések. Naponta húszenynéhány esetem van, beleértve a telefonos konzultációt, receptfelírást, csecsemő-tanácsadást is. A gyermekbetegségek szezonjában 50-70 gyermek is megfordul naponta a rendelőmben, most a személyes találkozások száma pár esetre csökkent. Ennek az is oka, hogy a felső légúti fertőzések, amelyeket a gyerekek a közösségből hoznak haza, most megszűntek, de ahogy az ovi, bölcsi beindul, számítunk az esetszám-növekedésre – még akkor is, ha csak öten vannak egy csoportban. Szakrendelésre most csak igazán indokolt esetben küldjük tovább a gyermeket, amit lehet, házon belül megoldunk – gégészeti, bőrgyógyászati problémákra gondolok elsősorban. A csecsemő-tanácsadás most is működik, a kötelező védőoltások beadására pedig nagy hangsúlyt fektetünk, hogy ne legyenek elmaradások. Nagyon jó, hogy mi is felírhatunk e-receptet, mert eddig csak papíralapút állíthattunk ki. A szülők is örülnek, hogy ezért nem kell külön bejönni” – jegyezte meg a doktornő, hozzátéve, továbbra is telefonon konzultálnak a szülőkkel, a problémás eseteket természetesen behívják, előre egyeztetett időpontban. 
 

További cikkeink

További cikkeink

Facebook

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Telegram
WhatsApp
Email